پاورپوینت شبهات قرآنی
شامل 16 اسلاید درقالب پاورپوینت و قابل ویرایش
فهرست برخی از مطالب:
بخشی از متن فایل پاورپوینت:
آیا الزانی لا ینکح الا زانیه یا آیه الطیبین للطیبات دلالت بر این دارد که انسان مومن حتما زن مومن نصیبش می شود و یا انسان بدکار همسر بدکار نصیبش می شود ؟ اگر اینطور است پیامبران و امامانی که زنانی بد داشتند چه ؟
بعضى معتقدند آيه تنها يك واقعيت عينى را بيان مى كند كه آلودگان هميشه دنبال آلودگان مى روند، و همجنس با همجنس پرواز مى كند، اما افراد پاك و با ايمان هرگز تن به چنين آلودگيها و انتخاب همسران آلوده نمى دهند ، و آن را بر خويشتن تحريم مى كنند ، شاهد اين تفسير همان ظاهر آيه است كه به صورت «جمله خبريه » بيان شده .
ولى گروه ديگر معتقدند كه اين جمله بيان يك حكم شرعى و الهى است مخصوصا مى خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناكار باز دارد، چرا كه بيماريهاى اخلاقى همچون بيماريهاى جسمى غالبا واگيردار است و از اين گذشته اين كار يكنوع ننگ و عار براى افراد پاك محسوب مى شود.
بعلاوه فرزندانى كه در چنين دامانهاى لكه دار يا مشكوكى پرورش مى يابند سر نوشت مبهمى دارند روى اين جهات اسلام اين كار را منع كرده است .
شاهد اين تفسير جمله و حرم ذلك على المؤمنين است كه در آن تعبير به تحريم شده و شاهد ديگر روايات فراوانى است كه از پيامبر اسلام (ص) و ساير پيشوايان معصوم (ع) در اين زمينه به ما رسيده و آن را به صورت يك حكم تفسير كرده اند.
حتى بعضى از مفسران بزرگ در شاءن نزول آيه چنين نوشته اند: «مردى از مسلمانان از پيامبر (ص) اجازه خواست كه با «ام مهزول » - زنى كه در عصر جاهليت به آلودگى معروف بود و حتى پرچمى براى شناسائى بر در خانه خود نصب كرده بود! - ازدواج كند، آيه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت».
ضمنا بايد توجه داشت كه عطف «مشركان » بر «زانيان » در واقع براى بيان اهميت مطلب است ، يعنى گناه «زنا» همطراز گناه «شرك » است ، چرا كه در بعضى از روايات نيز وارد شده كه «شخص زناكار در آن لحظه اى كه مرتكب اين عمل مى شود از ايمان باز داشته مى شود» (قال رسول الله (ص)... لا يزن الزانى حين يزنى و هو مؤ من و لا يسرق السارق حين يسرق و هو مؤ من فانه اذا فعل ذلك خلع عنه الايمان كخلع القميص ): «شخص زناكار به هنگامى كه مرتكب اين عمل مى شود، مؤ من نيست ، و همچنين سارق به هنگامى كه مشغول دزدى است ايمان ندارد، چرا كه به هنگام ارتكاب اين عمل ، ايمان را از او بيرون مى آورند همانگونه كه پيراهن را از تن »! (تفسير نمونه جلد 14 صفحه 361-363)
يا اين يك حكم تكوينى است (خبر از یک واقعیت خارجی می دهد) يا تشريعى (یا مسمانان را از ازدواج با افراد ناپاک نهی می کند) ؟ بدون شك قانون ((نوريان مر نوريان را طالبند)) و ((ناريان مر ناريان را جاذبند)) و ضرب المثل معروف ((كند همجنس با همجنس پرواز)) و همچنين ضرب المثلى كه در عربى معروف است : ((السنخية علة الانضمام )) همه اشاره به يك سنت تكوينى است كه ((ذره ذره موجوداتى را كه در ارض و سما است در بر مى گيريد كه جنس خود را همچو كاه و كهربا جذب مى كنند)). به هر حال همه جا همنوعان سراغ همنوعان مى روند و هر گروه و هر دسته اى با هم سنخان خود گرم و صميمى اند
اما اين واقعيت مانع از آن نخواهد بود كه آيه بالا همانند آيه ((الزانية لاينكحها الا زان او مشرك )) اشاره به يك حكم شرعى باشد كه ازدواج با زنان آلوده حداقل در مواردى كه مشهور و معروف به عمل منافى عفتند ممنوع است .
مگر همه احكام تشريعى ريشه تكوينى ندارد؟ مگر سنتهاى الهى در تشريع و تكوين هماهنگ نيستند؟
ب) - در تفسير آيه گفتيم كه منظور اصلى از ((خباثت )) همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و ((طيب )) بودن نقطه مقابل آن مى باشد، به اين ترتيب پاسخ سؤ ال روشن مى شود، زيرا هيچيك از همسران پيامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خيانت در داستان نوح و لوط جاسوسى كردن به نفع كفار است نه خيانت ناموسى .
اصولا اين عيب از عيوب تنفر آميز محسوب مى شود و مى دانيم محيط زندگى شخصى پيامبران بايد از اوصافى كه موجب نفرت مردم است پاك باشد تا هدف نبوت كه جذب مردم به آئين خدا است عقيم نماند.
2 - از اين گذشته همسران پيامبران و امامان در آغاز كار حتى كافر و بى ايمان هم نبودند و گاه بعد از نبوت به گمراهى كشيده مى شدند كه مسلما آنها نيز روابط خود را مانند سابق با آنها ادامه نمى دادند، همانگونه كه همسر فرعون در آغاز كه با فرعون ازدواج كرد به موسى ايمان نياورده بود، اصولا موسى هنوز متولد نشده بود، بعدا كه موسى مبعوث شد ايمان آورد و چاره اى جز ادامه زندگى تواءم با مبارزه نداشت مبارزه اى كه سرانجامش شهادت اين زن با ايمان بود. (تفسير نمونه جلد 14 صفحه 423-424)
شبهات قرآنی_1693810235_62739_7162_1258.zip0.07 MB |