تحقیق باموضوع
ماشينهاي دوار
109صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
بسياري از تجهيزات حساس وكليدي در كارخانجات و به خصوص صنايع بزرگ را ماشينهاي دوار تشكيل مي دهند و نابالانسي جرمي قسمتهاي متحرك اين تجهيزات يكي از مشكلات تكراري و مهم آنها است . بسياري از روتورها در معرض تغيير دائمي شرايط بالانس قرار دارند . اين تغييرات معمولاً به دليل سايش در اثر برخورد مواد ساينده ، چسبيدن برخي مواد مانند گرد و غبار ، رسوب مواد ، تغييرات حرارتي در ماشين ، تغييرات پروسه كاري و غيره رخ مي دهند . بروز مسايل فوق باعث بالا رفتن ارتعاشات ماشين شده و در نتيجه موجب كاهش عمر قطعات و خرابي المانهاي ماشين ميگردد.
افزايش ارتعاشات ميتواند به حدي برسد كه كاركرد ماشين را غير ممكن نموده و توقف ماشين را اجتناب ناپذير نمايد . در چنين شرايطي يك راه حل قديمي يعني بالانس در محل نصب چاره ساز ميباشد . در اين روش توسط دستگاه هاي آناليز ارتعاشات از ماشين اندازهگيري ارتعاشي به عمل مي آيد و دامنه و فاز ارتعاشات اندازهگيري مي شود . سپس براساس دستورالعمل مشخصي با چندين مرحله راهاندازي و توقف تجهيز و اتصال وزنه هاي بالانس كننده آزمايشي و تكرار اندازهگيريها نهايتاً روتور به شرايط بالانس جرمي رسيده و عمليات بالانس به پايان ميرسد و تجهيز مجدداً راهاندازي ميگردد . اين پروسه در شرايط مختلف معمولاً بين چند ساعت تا چند روز به طول ميانجامد .
چكيده
ارتعاشات ماشينهاي دوار يكي از مسايل مهم مهندسي محسوب ميگ ردد . نابالانسي روتور به عنوان عموميترين منبع ايجاد ارتعاشات ، رايجترين مشكل سيستمهاي دوار ميباشد . افزايش دائمي نابالانسي در بسياري از تجهيزات صنعتي مانند فنها ، توربينها ، پمبها ، كمپرسورها و ... عموماً موجب توقف توليد گرديده و خسارات سنگيني به صنايع وارد ميكند . امروزه بالانس اتوماتيك ماشينهاي دوار به عنوان يكي از جديدترين و بهترين راه حلها مورد توجه مجامع علمي و صنعتي قرار دارد . در اين پروژه بالانس اتوماتيك ماشينهاي دوار مورد بررسي قرار گرفته است .
ابتدا روشهاي مختلف بالانس اتوماتيك و كنترل ارتعاشات شناسايي و دستهبندي شده است .به طور كلي روشهاي بالانس اتوماتيك به دو دسته فعال و غير فعال تقسيم ميگردد. در روشهاي غير فعال بالانس رينگ و گلوله مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و معادلات ديناميكي حاكم بر اين سيستم ، شرط جواب دهي و نقاط تعادل آن بررسي شده است .
سيستمهاي بالانس فعال نيز به دو دسته تقسيم گرديده اند . دسته اول سيسمتهاي كنترل مستقيم ارتعاشات ميباشند كه قادرند از طريق عملگرهاي مغناطيسي ، نيروهاي كنترلي مناسبي براي كنترل ارتعاشات روتور به آن اعمال كنند . دسته دوم ابزارهايي هستند كه با جابجا كردن وزنههاي تصحيح ، روتور را بصورت اتوماتيك و كنترل شده بالانس مينمايند .
به طور كلي سيستمهاي جابجا كنندهي وزنه به سه دستهي هدهاي دكارتي ، قطبي و جابجايي مايع تقسيم ميشوند . در اين پروژه در ضمن معرفي اين سه دسته ، معادلات حاكم ارائه شده ونمونههايي از هر يك معرفي شده است . روشهاي كنترل سيستم بالانس اتوماتيك به دو دسته ، « جابجايي بهينه » و « جابجايي مشخص » تقسيم شده و هر يك براي روتورهاي جفكات و روتور صلب با در نظر گرفتن اثرات ژيروسكوپي و براي روتورهاي انعطاف پذير ، شرح داده شده است .
بالانس اتوماتيك به روش مودال و ضرايب تأثير نيز شرح داده شده و براي رفع معايب آنها يك الگوريتم بالانس اتوماتيك تركيبي پيشنهاد شده است . در اين روش ابتدا ماتريس ضرايب اثر از روي پارامترهاي مودال محاسبه شده و اين ماتريس براي شروع عمليات بالانس به كار ميرود . حين جابجايي جرم ماتريس ضرايب اثر جديد محاسبه و براي تكميل و عمليات بالانس به كار ميرود .
بحث ديناميك روتورها عنوان مباحث مقدماتي براي تكميل بحث و فهم چگونگي عملكرد سيستمهاي بالانس اتوماتيك ارائه گرديده است . شبيه سازي عددي روشهاي بالانس اتوماتيك براساس معادلات به دست آمده در اين قسمت انجام شده است .
توقف ماشين و در نتيجه توقف خط توليد در اثر نابالانسي معمولاً خسارات سنگيني به كارخانجات وارد مي آورد . يك راه حل مناسب براي اين مساله استفاده از سيستمهاي بالانس اتوماتيك ميباشد . سيستمهاي بالانس كننده فعال كه ايده اوليه آن از سالهاي پيش ارائه گرديده ، سيستمهايي هستند كه قادرند يك ماشين دوار را در هنگام بروز نابالانسي ، بصورت خودكار و بدون نياز به متوقف كردن تجهيز بالانس نمايند . اين كار توسط جابجا شدن وزنههايي كه بطور دائمي به روي روتور نصب شده اند صورت ميگيرد . مهمترين مزيت اين سيستمها عدم نياز به متوقف كردن تجهيز براي عمليات بالانس ميباشد .
فهرست برخی ازمطالب:
ماشينهاي دوار در كارخانجات بزرگ_1589017253_40424_7162_1677.zip0.14 MB |