تحقیق باموضوع
مقدمهاى بر تجزيه و تحليل و طراحى سيستمها
61صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
سيستم كلمهاى است كه براى گوش اغلب ما آشنا است. از اين عبارت هر روزه استفاده مىكنيم و يا به نحو غير مستقيم با آن سر و كار داريم. با نگاهى گذرا به محيط اطراف خود، سيستمهاى مختلفى را مشاهده مىكنيد. وقتى از خانه بيرون مىرويد و وارد خيابان مىشويد، در خيابان اتومبيلها محدوده خاصى براى حركت خود دارند و افراد پياده نيز همينطور. اتومبيلها در محدوده سواره رو از نيمه سمت راست مسير حركت مىكنند. بدين ترتيب تصادفى بين اتومبيلهائى كه خلاف جهت يكديگر حركت مىكنند رخ نمىدهد. ميانه خيابان با خط سفيدى مشخص شده است. اين خط در حالتهاى ممتد يا مقطع ايجاد مىشود و هر كدام از اين حالتها، معناى خاصى براى رانندگان دارند. افراد پياده در پيادهروئى كه معمولاً در دو حاشيه خيابان تعبيه شده حركت مىكنند. محل تقاطع مسير افراد پياده با خيابان بصورت خط كشى شده مشخص و براى رانندگان و عابران معناى خاصى دارد. اتومبيلها براى حركت و توقف در خيابانها از مقررات خاصى تبعيت مىكنند. ...
همه آنچه كه گفته شد، از وجود سيستمى در مديريت معابر و عابرين پياده يا سواره حكايت مىكند. البته ما هر روزه با چنين سيستمى سروكار داريم، اما ممكن است با ديد يك سيستم به آن نگاه نكنيم. اشتباه نكنيد، اين سيستم فقط مقررات راهنمائى و رانندگى نيست. بلكه اين مقررات فقط بخشى از اين سيستم را تشكيل مىدهد. عابرين، پليس، اتومبيلها، خيابانها، چراغهاى راهنمائى، تعاريف و پيشفرضها، خطكشىها و ... اجزاء ديگر اين سيستم را تشكيل مىدهند و وقتى همه اينها دست به دست هم دهند و همه اجزاء، وظايف خود را به خوبى انجام دهند، آنوقت مىگوئيم اين شهر سيستم عبور و مرور مناسبى دارد.
از خيابان عبور مىكنيد و براى دريافت حقوق خود وارد بانك مىشويد. در محوطه بانك چندين كارمند در محلهاى خاصى كه طبق خصوصيات مشخص در كنار يكديگر قرار گرفته حضور دارند. بر بالاى سر هر يك از كارمندان تابلوئى نصب شده و وظيفه هر يك را مشخص مىكند. هر يك از اين كاركنان مشغول انجام دادن كار خاصى است. به باجه پسانداز مراجعه مىكنيد و دفترچه خود را ارائه مىكنيد. پس از رسيدن نوبت شما در صف انتظار، كارمند به مجموعهاى از كارتها كه در كنار وى طبق نظم بخصوصى (كه شايد براى شما چندان مشخص نباشد) چيده شده است مراجعه و كارتى را خارج مىكند. سپس وى عملياتى را روى كارت و دفترچه شما انجام داده و پس از پرسيدن مبلغى كه مىخواهيد دريافت كنيد، برگهاى از دفترچه رإ؛ؤؤ به شما مىدهد تا امضاء كنيد. سپس وى پس از انجام عملياتى ديگر، دفترچه را در جعبه باجه كنارى (صندوق) قرار مىدهد و ...
اينها هم همه نشانگر سيستم خاصى است كه در بانك مورد نظر حكمفرما است. گاهى اوقات در مقايسه بين دو بانك مختلف، مىگوئيد فلان بانك كار را سريعتر انجام مىدهد يا بهمان بانك بهتر است. معيار شما براى بهتر بودن يك بانك چيست؟ احتمالاً خواهيد گفت، انجام سريعتر كار، ارائه خدمات بيشتر، نظم، احترام و ادب كاركنان و ... اما در يك جمع بندى ممكن است به اين نتيجه برسيد كه بانكى كه سيستم بهترى داشته باشد، همه اينها را بدست خواهد آورد. پس بانكى بهتر است كه داراى سيستم بهترى باشد.
فهرست برخی ازمطالب:
1-1- سيستمها در محيط اطراف ما
2-1- انواع سيستمها، سيستمهاى سازمانى-انسانى
3-1- سير تحول و پيدايش علم تجزيه و تحليل سيستم
4-1- نگاهى كلى به فراروند تجزيه و تحليل و طراحى سيستم
5-1- ديدگاهها از علم تجزيه و تحليل سيستم
6-1- رهيافتى بودن تجزيه و تحليل و طراحى سيستمها
7-1- اهداف عمومى تجزيه و تحليل سيستم
8-1- تفكر سيستمى
1-1- سيستمها در محيط اطراف ما
1-1-1- سيستم
تجزيه و تحليل و طراحى سيستمها 60 ص_1589016547_40420_7162_1970.zip0.04 MB |