تحقیق باموضوع
تجزيه تحليل، پيچيدگيهاي صنعتِ تجارت الكترونيك
41صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مقدمه:
در فصل قبل مشاهده كرديم كه چگونه تكنولوژيهاي تجارت الكترونيك، اساس اقتصادي برخي تجارتها را تغيير ميدهد. در اين فصل جزئيات بيشتري را در مورد اينكه چگونه اين پيچيدگيهاي صنعتي، ساختارهاي اقتصادي صنعت را تغيير ميدهد بيان خواهيم كرد.
در ابتدا، دو اثري را كه گهگاهي با تكنولوژيهاي اطلاعاتي قبلي مورد ملاحضه قرار گرفته، بررسي ميكنيم: تغيير توازن قدرت در يك صنعت و هماهنگي بهتر فعاليتها، درون و مابين شركتها. سپس، سه اثر ديگري كه مستقيماً روي حلقههاي ارزش (value chins) صنعت كه برتري زيادي به عنوان نتيجة تغييرات مهم در علم اقتصادِ تجارتي كه بوسيلة اينترنت آورده شده است، دارد را بررسي ميكنيم.
اين سه اثر عبارتند از: عدم مداخله، عدم يكپارچگي و تقارب ديجيتال حلقههاي ارزش. گرچه اين اثرات قبلاً مشاهده شد، اما آنها به عنوان نتيجة فوائد ويژهاي كه بوسيلة شبكة جهاني به ارمغان آورده شده، پر اهميتتر شدهاند.
تغيير قدرت صنعت
يكي از بهترين چهارچوبهاي شناخته شده براي تجزيه تحليل صنعت، 5 مدل مؤثر porter ميباشد. پورتر 5 ابزار كليدي كه قابليت سودآوري در يك صنعت را تعيين ميكند، مشخص نمود. (شكل 1-6)
تهديد وارد شوندگان جديد در عرضة بازار
تهديد محصول يا خدمت جانشين
قدرت معامله خريداران
قدرت معامله عرضه كنندگان
مسابقة رقابتي مابين شركتهاي موجود در صنعت.
تهديد داوطلبان ورود جديد
تهديد جايگزينها
قدرت معامله عرضه کنندگان
قدرت معامله خريداران
(شكل 1-6)
تهديد داوطلبان ورود جديد:
تهديد داوطلبان ورود جديد شرح ميدهد كه چگونه يك شركت جديد يا يك شركت با صنعتي متفاوت ميتواند به سادگي در يك صنعت خاص وارد وارد شود. موانع ورود به يك بازار خاص عبارتند از: احتياج به سرمايه، دانش و مهارت. براي مثال در صنعت خودروسازي، موانع ورود عبارتند از: لزوم طراحي و بهبود مدل جديد، ساختن كارخانه مونتاژ خودرو، بستن تعداد زيادي قرارداد با تأمين كنندگان قطعات و ايجاد شبكة فروش. صنعت ورود به صنعت نرم افزار بر خلاف صنعت قبلي كه بدان اشاره گرديد سهولت آن است، هم چنانكه اين احتياج كمتري به سرمايهگذاري در جهت توسعه محصول يا تجهيزات توليدي در مقياس بالا دارد.
سيستمهاي IT هم چنين ميتوانند مانعي براي ورود ايجاد كنند.
براي مثال، برخي از خطوط هوائي در گذشته با سرمايهگذاريهاي قابل توجهي كه در سيستمهاي رِزِرو كامپيوتري انجام دادند، موانع مهمي در ورود به سرمايهگذاري، براي واردشوندگان جديد ميتواند بسيار مشكل باشد. با اين وجود يكي از خصوصيات اينترنت آن است كه به داوطلبان جديد براي ورود به بازارهاي موجود اجازة ورود ميدهد، بدون آنكه احتياج باشد با سرمايهگذاري عظيم سازماني افراد حاضر در آنجا برابري يا رقابت كنند. بنابراين احتمالاً رقابت تازه واردين جديد در بسياري صنايع افزايش مييابد. براي مثال اينترنت به فروشندگان اينترنتي كتاب نظير Amazon.com اجازه ميدهد كه با كتابفروشيهاي سنتي رقابت كند، بدن آنكه احتياج به سرمايهگذاري در يك سري كتابفروشي در خيابانهاي بزرگ باشد.
فهرست برخی ازمطالب:
تجزيه تحليل، پيچيدگيهاي صنعتِ تجارت الكترونيك 40 ص_1589016079_40418_7162_1710.zip0.03 MB |