تحقیق باموضوع
روابط صنعتی
46صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
چهار اصل مديريت زمان
1- آيا لازم است اين كار حتما انجام شود؟
2- آيا من ملزم به انجام دادن ان هستم؟
3- آيا ميتوانم اين كار را به تعويق بيندازم؟
4- آيامن مستقيما اين كار را بايد انجام دهم؟
در صورتي كه اين تاملها صورت بگيرد در طول يك سال مقدار زيادي در وقت صرفهجويي خواهد شد. پس بيايد هر كدام را با جزئيات بيشتري مورد بررسي قرار دهيم.
كارهاي قابل حذف:
محققان چنين اظهار ميكنند كه بعضي از امور وقتگير بيشتر بر حسب عادت انجام ميگيرد تا براي بازدهي. اثر بخشي يا سودآوري. اين گونه فعاليتها چنان بازندگي ما عجين شدهاند كه هيچ كس فكر نميكند چرا آنها را انجام ميدهيم يا اينكه ممكن است راههاي بهتري براي رسيدن به نتايج مشابه وجود داشته باشد. بطور كلي در طول يك روز هشت كار از ده كاري كه انجام ميدهيم مثل راهزنها وقت ما را غارت ميكنند.
دانستن آنچه كه قابل حذف است:
آيا انجام دادن اين كار به من كمك ميكند كه به اهدافم برسم؟
اگر جواب (بلي ) است لازم است سراغ سوال دوم برويد.
آيا من بهترين فردي هستم كه ميتوانم اين كار را انجام دهم؟
اگر پاسخ اين سوال (نه) باشد مشخصاً به شما اين اجازه را ميدهد كه آن كار را كنار بگذاريد. زيرا هر دقيقه كه صرف آن كنيد بيهود خواهد بود.
اگر بالا اجبار بايد كاري را انجام دهيد تا آنجا كه ميتوانيد آن را بهتر انجام دهيد تا بدين طريق باز هم بتوانيد در وقت خود صرفهجويي كنيد.
برچسب قيمت هر فعاليت:
با پي بردن به ارزش و قيمت وقت خود كه بيشتر مديران اين قيمت را كم تخمين ميزنند براي هر فعاليت ميتوان بر چسب قيمت تهيه كرد.
با انجام دادن كاري كه مقرون به صرفه باشد قادر خواهيد بود از وقت خود استفاد موثري بكنيد.
دانستن قيمت وقتتان ميتواند شما را در فروش آن به رؤسا و همكارانتان ياري دهد. اين يكي از امتيازات مديريت زمان است.
تفويض اختيار:
ناتواني يا اكراه در تفويض اختيارات بزرگترين عامل شكست بسياري از مديران و كاركنان حرفهاي در مديريت زمان است.
پژوهشها نشان ميدهد كه در بعضي از شركتها 97% وقت مديران در روز صرف اجراي كارها ميشود تا اداره امور. تمام مديران موفق به اين نكته واقف هستند كه تفويض اختيار صحيح و كارامد براي مديريت موثر زمان امري بسيار ضروري است.
موانع رواني تفويض اختيار:
چرا مديران از تفويض اختيار روزمرهترين امور اكراه دارند. جواب را عموماً ميتوان در وجود سه مانع رواني جستجو كرد.
1- ترس از دست دادن اقتدار:
بعضي از مديران از اين نگرانند كه تفويض اختيار حتي در موارد جزئي و پيش پا افتاده باعث ميشود كه مقام آنها در سازمان زير سوال برود و تضعيف شود .
2- ترس از اشتباهي كه روي خواهد داد:
اين ترس معمولا به علت كمبود به اعتماد به نفس در مدير يا كارمندانش پديد ميآيد.
3- ترس از محو شد ن:
بعضي از مديران ترجيح ميدهند كه وظايف كليدي را تحت نفوذ خود داشته باشند زيرا بر اين باور هستند كه با اين ترفند نمود برجستهاي در سازمان خواهند داشت.
كي و چه كاري را تفويض كنيد:
چهار معيار اصلي وجود دارد كه تعيين ميكند كي چه كاري تفويض شود. همواره سعي كنيد اختيارات خود را تفويض نماييد.
- زماني كه كاري ميتواند بطور رضايت بخش توسط كس ديگري كه از شما كمتر دستمزد ميگيرد يا اينكه ميخواهد كمتر بگيرد انجام شود.
فهرست برخی ازمطالب:
روابط صنعتی 45 ص_1588826414_40367_7162_1703.zip0.03 MB |