توضیحات :
تحقیق باموضوع سبكهاي معماري
54صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
اهداف تحقيق
هدف از ارائه اين بحث اين است که برنامه ريزان از نيروها و نظرياتي كه شهرها را شكل ميدهد, آگاه باشند در اين صورت ميزان درك و فهم ما از طبيعت برنامهريزي شهري بالاتر مي رود. 19
آشنايي با فلسفه وجودي مدرنيته و نگاه از بالا بر اين چرخه پر تلاطم و ويران کننده و نگاه از اين منظر بر امور شهرسازي معاصر مي تواند ما را به تعادل و حضوري آگاهانه در زمان و مکان رساند و طرح ها و برنامه هاي موجود را به طرح هايي آگاهانه و منعطف بدل کند و شهر و نوشهر ها را به مثابه يک امر در فرايندي تحليلي مورد توجه قرار دهد . در اين صورت ذهنيت شهر يا نوشهر ها با ذهنيت برنامه ريزان و ذهنيت ساکنين نزديک مي شود و فضاهاي شهري و نوشهر ها معناي خقيقي خود را بدست مي آورد .20
3- سوالات تحقيق
3-1- مدرنيسم چيست؟
3-2- خصوصيات مدرنيزاسيون شهري چيست؟
3-3- بحران ناشي از مدرنيزاسيون شهري چيست؟
3-4- ثمرات ورود مدرنيته به شهرسازي ايران کدامست؟
4- مروري بر ادبيات
4-1- شهر درخشان(شهر شعاعي)
ازميان چهرههاي شهر سازي معاصر لوكوربوزيه بيش از همه مورد تقليد و تحسين قرارگرفته. 21
طرح شهر درخشان كه در كنگره C.I.A.M ارائه گرديد ثمره تحقيقات قبلي او بود. اين طرح داراي عنصر يك شهر خطي نيز بود.
در اين طرح اماكن مناسبي جهت صنايع سبك و سنگين و هم چنين فضاهايي براي انبارها به موازات مناطق مسكوني امتداد يافته بوند. 22
لوكوربوزيه با ارائه اين طرح كه آن را توسعه ارگانيك و با قاعده مي ناميد به نحوه توسعه سنتي كه به صورت دواير متحده المركز دور مركز قديمي شهر رشد ميكردند به مخالفت برخاست.اين نقشه که به صورت کاملاً قرينه طراحي شده بود ،صرفاً به عنوان نموداري مطرح شد که قابليت تطبيق با موقعيت هاي واقعي را دارا بود . او يك شهر سبز با بناهاي مرتفع طراحي كرد. ساختمان ها بر روي ستون قرارميگرفت و اين امكان را فراهم ميكردند تا تمامي سطح زمين جهت عبور و مرور پياده ها در نظر گرفته شود. شبكه جادهها و پاركينگ ها در ارتفاع 5 متري سطح زمين قرار داده شده بود . بلوک هاي آپارتماني در تناسب با محور تابش خورشيد در اطراف حياط هاي باز و وسيع قرار مي گرفتند .23
مركز اداري در شمال و اندكي پائينتر از آن ايستگاه قطار و فرودگاه و سپس مناطق مناسب جهت هتلها و مسافرخانهها(B ) خانهها (A) صنايع سبك (C) كارخانهها(D) و صنايع سنگين (E) در نظر گرفته شدهاند. فضاي مناسب جهت خدمات مختلف در طول جادهاي كه به مراكز اداري ميرسد و عمود بر مجموع رديفهاي نامبرده شكل گرفته است به طور قائم(در ساختمانها مرتفع) توزيع شده اند. (عکس شماره 3)
ساختمانهاي اداري 220 متر و خانههاي بانقشههاي دندانهاي ،50 متر ارتفاع دارند. بلوكهاي مسكوني شامل مجموعهاي جهت سكناي 2700 نفر است كه هر مجموعه ورودي جداگانه دارد و براي هر گروه دوتايي از اين مجموعه هاي كه يك واحد4500 نفري را تشكيل ميدهند يك مهد كودك يك دبستان و يك كودكستان در نظر گرفته شده تراكم محلات مسكوني در حدود 1000 نفر در هكتار است. اين طرح ترافيك را در سه سطح تقسيم ميكند:
4-1-1- متر و
4-1-2- سطوح مخصوص پياده ها : كه در بين پيلوتي هاي ساختمانها و در سطح هم كف واقع ميشود.
4-1-3- جادههاي اتومبيل رو: كه در ارتفاع 5 متري از سطح زمين قرار گرفته اند و سطوح لازم براي پاركينگهاي آنها طراحي گرديده است. نمودار خيابانها در مركز بازرگاني نشان ميدهد كه به علت تمركز جمعيت اداري ،راههاي ماشين رو و پاركينگها سطوح وسيعي را به خود اختصاص ميدهند. بنابراين پارك بزرگي كه پيش بيني ميشد ساختمانها را احاطه نمايد خيالي بيش نبود. به همين ترتيب به علت تراكم جمعيت در محلات مسكوني قسمت بزرگي از فضاي باز به خيابانها، مدارس و ساير بناها اختصاص خواهد يافت. 24
فهرست برخی ازمطالب:
سبكهاي معماري_1588740219_40283_7162_1318.zip0.08 MB |