توضیحات :
تحقیق باموضوع
روكشهاي آسفالته
24صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
شبكه راههاي آسفالته كشور به سرعت در حال گسترش است و توسعه سريع شبكه راههاي آسفالته بالطبع وظيفه نگهداري راهها را سنگينتر مينمايد. پرواضح است كه نگهداري راهها صرفاً با انجام لكهگيري و مرمتهاي موضعي محدود نميشود و شايد يكي از مهمترين وظايف در سيستم نگهداري راههاي آسفالته، انجام روكش آسفالت در زمان مناسب و به موقع ميباشد. اپتيم اين زمان موقعي است كه هنوز صدمات و نواقص زيادي به آسفالت راه وارد نشده است.
انجام روكشهاي آسفالت در زمان مناسب باعث ميشود با كمترين هزينه راه را براي يك مدت طولاني ديگر قابل استفاده نمود بالعكس عدم انجام روكش راههاي آسفالته به موقع خود هزينه روكش را گاهي تا 100% افزايش ميدهد. از اين مختصر چنين نتيجه ميشود كه چنانچه روكش آسفالته به موقع انجام شود ميليونها تومان صرفهجوئي ميگردد و رضايت مردم نيز جلب ميشود و بالعكس چنانچه روكش آسفالت به موقع انجام نشود ميليونها تومان به بيتالمال زيان وارد ميشود و مردم نيز هميشه از عملكرد راههاي آسفالته رضايت نخواهند داشت.
روكشهاي آسفالتي به منظور برآورده نمودن دو نياز نامبرده زير انجام ميشود:
1. به منظور اصلاح نواقص سطح راههاي آسفالتي موجود
2. به منظور تقويت روسازي راه آسفالته
در بسياري از راههاي آسفالته به دلايل مختلف، نياز به روكش با ضخامت كم نه تنها معايب و نواقص سطح راه برطرف ميشود بلكه راه مجدداً احيا شده و عملكرد واقعي خود را باز خواهد يافت.
مواردي نيز مشاهده ميشود كه راه نياز به يك تقويت اساسي داشته تا پذيراي ترافيك اين گونه راهها، با پخش قشرهاي آسفالت تقويت نشوند. نواقص و معايب متعدد در سطح راه بروز كرده و عملكرد راه تا حد زيادي كاهش ميدهد.
چنانكه ملاحظه ميشود ممكن است روكشهاي آسفالت در مواردي به منظور برآورده نمودن هر دو نياز فوق الذكر به طور همزمان نيز انجام شوند. علي ايحال در اين فصل اطلاعات لازم به منظور طرح روكشها ارائه خواهد شد.
ولي مقدمتاً شمهاي از مفهوم عملكرد راه و دلايل انجام روكشهاي با ضخامت كم براي احياي سطح راه آسفالته آورده.
مفهوم عملكرد راه
بسياري از مردم كه از راهها استفاده ميكنند در مواقع اطلاعات مختصري از چگونگي ساختمان راه دارند براي اين دسته مردم راه خوب اين مفهوم را دارد كه صاف و فاقد ناهمواري و دستانداز باشد اين مفهوم اصطلاحاً عملكرد يا Serviceability ناميده ميشو. بر همين منوال مهندسين AASHO روشي را ابداع كردهاند كه به كمك آن سطح راهها از نظر عملكرد، درجهبندي ميشود كه روش مزبور را مفهوم عملكرد راه يا Present Servceability Concept ناميدهاند بر طبق اين روش مفهوم عملكرد راه، به استباطي كه شخصي از صافي سطح راه ضمن عبور از قطعهاي مشخص با ترافيك معمولي پيدا مينمايد اطلاق مي نمايند.
اين روش درجهبندي عملكرد راه از نظر مرغوبيت PSR يا Present Serviceability Rating مينامند اين طريقه عبارتست از نظر و عقيده عدهاي از متخصصان درجهبندي مرغوبيت راه، كه طولي مشخص از راه را طي مينمايند و نظرات خود را در مورد ناهمواري و صافي سطح راه يادداشت ميكنند.
روش PSR اخيراً بسط داده شده است به نحوي كه به كمك دستگاههاي مكانيكي عملكرد راه اندازهگيري ميپشود ضمناً با استفاده از نتايج آزمايش ناهمواري Roughness و اطلاعات حاصله يكنوع رابطه رياضي بسط داده شده است كه آن رابطه نيز PSI و يا Peresent Serviceability Index ناميده ميشود كه مفهوم اخيرمان PSR 2است كه به طريقه مكانيكي تعين ميشود و انديس عملكرد راه ناميده ميشود.
روش درجهبندي راه از نظر مرغوبيت PSR
روش PSR اطلاعاتي در اين زمينه كه آيا راه احتياج به اصلاح و مرت دارد يا خير به دست ميدهد..
ناگفته نماند كه اين روش نمي تواند براي طرح روكشهاي آسفالت مورد استفاده واقع شود ولي روش خوبي براي درجهبندي راه از نظر مرغوبيت ميباشد،
در روش OSR راه از نظر مرغوبيت از 1 الي 5 درجهبندي كردهاند كه درجه 5 بالاترين درجه مرغوبيت سطح راه و درجه يك كمترين درجه مرغوبت سطح راه را نشان ميدهد. با استفاده از نتايج PSR مهندسين ميتوانند تشخيص دهند كه آيا روي راه ميبايستي بررسي بيشتر انجام شود و اين روش به عنوان شروع مطالعات روش مناسبي است تجارب اخير نشان داده است كه چنانچه PSR بين 2 الي 5/2 باشد راه احتياج به مرمت و اصلاحاتي دارد.
فهرست برخی ازمطالب:
روكشهاي آسفالته 24 ص_1588739281_40277_7162_1129.zip0.03 MB |