توضیحات :
تحقیق باموضوع
مکانیزمهای دفاعی
62صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مکانیزمهای دفاعی که در مراحلرهانی، مقعدی و نخستین مرحله احلیلی تحول روانی- جنسی پدیدار می شوند.
یک بار دیگر این اصل کلی را یادآوری می کنیم که: مکانیزمهای دفاعی عملیات ذهنی ای هستند که مؤلفه های[3] ناخوشایند عواطف را از حوزه آگاهی هشیاری دور] می کنند (عواطف[5] یک اصطلاح روان تحلیل گری برای ایجاد هیجان ها [6] است).
با در نظر داشتن تعریفی که در پی می آید، به خاطر داشته باشید که هر یک از مکانیزمهای دفاعی می توانند با به ناهشیار راندن بخشی از عواطف در تقلیل[7] آرام کردن هر یک از عواطف مؤثر باشند. علاوه بر این، اکثر اوقات تعدادی از مکانیزمهای دفاعی باهم عمل می کنند.
همچنین به یاد داشته باشید که برای به دست آوردن تصویر کاملی از کارکرد ذهنی، ضروری است که قلمروهائی فراتر از مکانیزمهای دفاعی ارزیابی شوند، قلمروهایی نظیر: کنش کشاننده ها[8] (خوردن، عمل جنسی و پرخاشگری)؛ تجارب عاطفی (اضطراب، افسردگی، احساس تقصیر و گناه[9]، احساس شرمندگی[10]،خوشی [لذت]، عصبانیت)؛ کنش فرامن[11] (گرایش به تنبیه خودسر[12]، ارزش ها، آرمان ها، اعتبار، خوش قولی، مسئولیت پذیری) کارکرد من خود مختار[13] انسجام بخشی، تفکر منطقی، تکلم، ادراک، واقعیت آزمایی، انتزاع [استنباط]، خود مشاهده گری[14]، قضاوت، سرگرمی، و مهارتها [سرگرمیهای من])؛ نیرومندی [15] من (تحمل عاطفی، مهار تکانشوری، مهار خیالپردازی) (به پیوست2 مراجعه کنید)؛ قابلیت(ظرفیت)[16] روابط با موضوعی[17] همدلی، خونگرمی، اعتماد، هویت، صمیمیت و ثبات در روابط) (به پیوست 3 مراجعه کنید).
نشانه های آسیب شناختی روانی (نظیر توهم، هراس، [آیینهای] جبری و نشانه های تبدیلی[18] به این دلیل رخ می دهند که کشاننده ها، عواطف، فرامن، کارکرد منِ مستقل، قدرتمندیِ من، روابط موضوعی و مکانیزمهای دفاعی در تضاد با هم قرار می گیرند. راه حل نهایی رایج برای حل تعارض های مختلف "شکل سازشی"[19] نامیده می شود. در مورد مشکلات روانی "تشکل سازشی مرضی"[20] مطرح می شود (سی. برنر، 2002) شکل تبانی در فصل های بعدی به تفصیل شرح داده خواهد شد (به فصل یک نیز می توانید مراجعه کنید).
در بسیاری از مثالهای بالینی که شرح آنها خواهد آمد، بیش از یک مکانیزم دفاعی در هر مورد وجود دارد با این حال سعی شده مثالهایی انتخاب شود که مکانیزم دفاعی مورد بحث در آن برجسته تر باشد. در فهرست ذیل،مکانیزمهای دفاعی بر اساس تقریب مراحل تحول روانی- جنسی به ترتیب وقوع زمانی ارائه شدهاند. مکانیزمهای دفاعی [هر مرحله] الزاماً با نزدیک شدن مرحله بعدی تحول روانی- جنسی، از بین نمیروند. در واقع، در بزرگسالی، ترکیبی از مکانیزمهای دفاعی [مراحل مختلف] به کار برده می شود. روال کار به این ترتیب است که آن دسته از مکانیزمهای دفاعی را که سبک سببی دارند، معمولاً از زبان[21] دوم شخص بیان می شوند[22] (مثال، همسان سازی با پرخاشگر به این صورت تعریف می شود : شما آنگونه که دیگران با شما رفتار کردهاند، رفتار می کنید) معمولاً این روش هم برای خواننده و هم برای نویسنده آسانتر است.
مرحله دهانی (صفر تا 3 سالگی)
1- فرافكني[23] (فرويد[24]، 1984؛ ويليك[25]، 1993)
شما (بازنمايي ذهني representation) عواطف، تكانهها يا اميال خود را به فرد ديگري نسبت ميدهيد كه باعث تحريف شيوه نگرش شما نسبت به آن فرد ميشود.
در صورتي كه واقعيآزمايي هم نقص داشته باشد، نتيجه "فرافكني پسيكوتيك" ميشود.
"نقص در تمايز خود- از موضوع[26] " نيز به فرافكني دامن ميزند. پيشداوري تا حدودي از فرافكني نشأت ميگيرد كه در آن افراد صفاتي را كه در خود نميپسندند به گروههاي ديگر نسبت ميدهند.
خانم د، فكر ميكرد كه رئيسش از [كار] او عصباني است. او گفت كه روز قبل رئيس از خانم د خواسته بوده كه يك گزارش بازرگاني را فوراً آماده كند و به او تحويل دهد. انجام اين كار براي خانم د، دشوار بود چرا كه او مسئوليتهاي دگري هم داشت كه بايد به آنها ميرسيد. او انجام اين كار را به آخر آن روز موكول كرد و اميدوار بود كه بتواند آن را كامل كند. از آنجا كه او زمان تحويل گزارش كار را به رئيس تعيين نكرده بود و رئيس هم ناراحتي از خود نشان نداده بود، خانم د، تمام شب را با نگراني گذراند چرا كه فكر ميكرده رئيس از او عصباني است.
پس از گفتگوي كوتاهي با خانم د معلوم شد، كسي كه از رئيس عصباني است خود اوست، او خواسته رئيس را مبني بر تحويل چنين گزارشي به سرعت، غير منطقي ميدانسته، در حالي كه رئيس ميدانسته خانم د، وظايف ديگري نيز دارد كه بايد به آنها هم رسيدگي كند. خانم د، عصبانيت خود را به رئيس فرافكني كرده و تصور ميكرده كه رئيس از او عصباني است.
بهتر است در درمان،مراجع را خیلی زود با فرافکنیهایش رویارو[27] کنید، تا بتواند چگونگی عملکرد فرافکنی را به وضوح دریابد. به عبارت دیگر، [در صورت عدم مواجه شدن با فرافکنیها] امکان دارد تحریفهای عمدهای به ویژه نسبت به شما (درمانگر) در مراجع باقی بماند. برای مثال، مراجعی که در آغاز جلسه می پرسد "آیا روز بدی را گذراندهاید؟" را با پاسخی به این صورت "شاید شما روز بدی را گذراندهاید، ولی فکر میکنید که من چنین شرایطی داشتهام"، مواجه کنید.
و یا اگر مراجعی از شما بپرسد که "چرا به من این طور عجیب خیره شدهاید؟" پاسخ فوری شما باید چیزی شبیه این باشد که "اصلاً این طور نیست، اگر چه متوجه شدم که شما به طرز غریبی به من نگاه میکنید". این طور به نظر میرسد که شما چیزی را به من نسبت می دهید که خودتان واقعاً فکر یا احساس می کنید. مراجعی که قادر به درک این نوع رویارویی (مواجه شدن) باشد، به درمان بینش گرا خوب پاسخ میدهد.
فهرست برخی ازمطالب:
مكانيزم هاي دفاعي_1586322101_39845_7162_1612.zip0.06 MB |