توضیحات :
تحقیق باموضوع
شيوه هاي نوين آموزش املاء و تأثير آن در يادگيري
32صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
املاء نوعي نوشتن است و نوشتن يكي از جنبه هاي زبان است كه در عمل تفهيم به كار مي رود ، و زبان نيز مجموعه اي است از علائم و نشانه هاي قرار دادي كه بر معاني و مفاهيم موجود در جامعه دلالت مي كند و بهترين وسيله تفهيم و تفاهم است . در تفهيم علاوه بر نوشتن از سخن گفتن نيز استفاده مي شود و در تفهيم گوش دادن و خواندن به كار مي رود .
يكي از آرزوهايم اين بود كه در بسياري از زمينه هاي آموزشي يافته هاي جديد و خلاقيت ها جايگزين روش هاي سنتي و كهنه شود در اين ميان تنها اميد مي ماند كه كارشناسان علوم تربيتي مشاوران و روانشناسان با استفاده از اطلاعات نظريه ها و فنون جديد به كمك دانش آموزان ، معلمان و اولياء بشتابند .
دانش آموزان زيادي وجود دارند كه در درس املاء دچار مشكل مي شوند و مي خواهيم بدانيم روش هاي جديد املاء آيا اين مشكل را برطرف مي كند يا خير .
آيا دانش آموزان ضعيف با اين روش به حد مطلوب مي رسند يا نه ، املا يك درس آموختني است بنابراين ضرورت دارد معلم با برنامه ريزي درست و دقيق به آموزش و ارزيابي بپردازد .
بيان مسأله و اهميت آن
انسان موجودي است اجتماعي كه دوست دارد با ديگران ارتباط برقرار كند كه اين ارتباط به شيوه هاي مختلف مؤثر است اما مهمترين وسيله ارتباطي در جامعه انساني زبان است كه تفهيم و تفاهم بين انسانها را فراهم مي كند و براي ارتباط با ديگران بايد مهارت هاي زباني را در جنبه هاي شفاهي و كتبي آن آموخته شود . مهارت هاي زباني داراي چهار حوزه است :
1 . حوزه گفتاري شامل گوش دادن و سخن گفتن و نوشتاري شامل خواندن و نوشتن است . تمام كودكان از شرايط زيست محيطي عادي برخوردارند و با ورود به دبستان مهارت هاي شفاهي زبان كه همان زبان مادري است را آموخته اند و قادر به سخن گفتن و گوش دادن است در اين مرحله كه وارد دبستان مي شود بايد خواندن و نوشتن را ياد بگيرد . مشكل اساسي دانش آموزان در مهارت نوشتن است به خصوص در نوشتن املاء كه تعدادي از دانش آموزان در آن مواجه با مشكل و نمرات كمتري را دريافت مي كنند و باعث عصبانيت والدين و از بين رفتن علاقه كودكان به اين درس مي شود و در نهايت افت تحصيلي را به دنبال خواهد داشت .
هدف اصلي از آموزش املاء ايجاد و تقويت مهارتي است كه دانش آموزان بتوانند واژه ها و جملاتي را كه مي شنوند به درستي و با سرعت بنويسند . و بايد معلمان با دقت و توجه بيشتري به اين درس بپردازند .
طبق نوشته مصطفي تبريزي در كتاب درمان اختلالات ديكته نويسي كه معاون محترم وزير آموزش و پرورش در سال 1381 اعلام فرمودند تعداد دانش آموزاني كه از درس املاء مردود شده اند 700 ميليارد ريال خسارت است ( نقل از روزنامه همشهري ، مورخه 28 / 8 / 77 ، ص 14 ) .
بنابراين هدف نگارنده از اين تحقيق اين است كه به دنبال روش هاي جديد گفتن املاء و از روش هاي گوناگون با توجه به رويكرد جديد دو كتاب بخوانيم و بنويسيم بهره گرفته و اشكالاتي كه در روش هاي سنتي و طوطي وار وجود داشته از بين برده و شايد افزايش درصد قبولي دانش آموزان در اين زمينه باشيم .
اهداف كلي
1 . آشنايي با شيوه هاي نوين املاء نويسي در دوره ابتدايي به منظور كشف نقاط ضعف و قوت با توجه به دو كتاب بخوانيم و بنويسيم .
2 . آشنايي معلمان با روش هاي جديد تدريس املاء
3 . توجه به اين نكته كه در تدريس املاء از دروس ديگر هم استفاده كرد .
اهداف جزئي
1 . تشخيص اشكالات املايي دانش آموزان و كوشش جهت رفع آنها
2 . ارزشيابي و تمرين آموخته هاي نوشتاري دانش آموزان
3 . افزايش مهارت هاي زبان آموزي از طريق افزايش گنجينه هاي واژه گان
فرضيه يا سئوالات پژوهشي
1 . روش هاي جديد ديكته نويسي در مدارس كدامند ؟
2 . تا چه اندازه معلمين براي املاء گفتن از روش هاي جديد استفاده مي كنند ؟
3 . از نظر معلمان تأثير روش هاي جديد املاء بر يادگيري املاء به چه ميزان است ؟
تعاريف متغيرهاي اصطلاحاتي
1 . املاء چيست ؟
املاء واژه اي است عربي به معني پر كردن ، بر سر جمع سخن گفتن ، تقرير مطلبي تا ديگري آن را بنويسد . همچنين به معناي رسم الخط درست نويسي و طريقه ي نوشتن كلمات است .
2 . ديكته چيست ؟
كلمه اي است فرانسوي به معناي مطلبي است كه كسي بخواند و ديگري بنويسد و در زبان فارسي كلمه اي معادل املاء و ديكته نداريم و اين دو كلمه در محافل آموزشي و زبان مردم كاربرد دارند . مي توان آن را از بر نويسي يا گفتار نويسي ناميد ( فتح آبادي 19 ، 1377 ) .
3 . مهارت املاء نويسي چيست ؟
مهارت املا نويسي به معناي توانايي و جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف كلمه ها و جمله ها به صورت آوايي آنهاست . دانش آموزان بايد به اين مهارت دست يابند تا بتواند به خوبي بين تلفظ كلمه ها و حروف سازنده آنها پيوند مناسبي برقرار كنند
بدين ترتيب زمينه مناسب براي پيشرفت آنها در مهارت نوشتن فراهم مي شود (زندي،149: 1379 ) .
تعاريف متغيرهاي عملياتي
تعريف املاء :
املاء فارسي يكي از مهمترين مواد درسي در ابتدايي است كه با ساير مهارت هاي زبان به ويژه مهارت خواندن ارتباط دارد . املاء فارسي علاوه بر اينكه صورت صحيح نوشتاري كلمات به دانش آموزان آموخته مي شود ، موجب تقويت مهارت گوش دادن و درك دريافت سريع واژه ها جمله و متون را فراهم مي آورد .
روش سنتي املاء :
روش سنتي املاء به اين صورت بوده كه معلم متني را كه شامل جمله ها و عبارت هاي يك يا چند درس باشد مي گويد تا دانش آموزان بنويسند . پس از پايان املاء آن را خود يا تعدادي از دانش آموزان تصحيح مي كنند . سپس معلم تكليف و تمرين را كه معمولا شامل رونويسي از كلمات اشتباه يا خود درس مي شد به دانش آموزان مي گفت تا بنويسد و در جلسه بعدي هم همين مورد تكرار و تا پايان سال ادامه مي يافت .
روش هاي جديد گفتن املاء :
1 . املاء تقريري 2 . كامل كردني 3 . تصويري 4 . املاء گروهي
5 . تهيه نوار براي املاء 6 . املا پاي تابلو ( تخته )
7 . خواندن يك متن توسط معلم و نوشتن كلماتي كه در متن بوده توسط شاگردان.
فهرست برخی ازمطالب:
3 . فهرست منابع و مأخذ
فصل اول
1 . مقدمه
2 . بيان مسأله
3 . اهداف تحقيق
4 . بيان فرضيه ها و سئوالات پژوهشي
5 . تعاريف اصطلاحي متغيرها
6 . تعاريف عملياتي متغيرها
فصل دوم
1 . مرور مطالعاتي ( كتاب و مقالات )
2 . بررسي پيشينه هاي تحقيقاتي در ارتباط با اين موضوع
3 . جمع بندي و نتيجه گيري
فصل سوم
1 . روش تحقيق
2 . جامعه آماري
3 . شيوة نمونه گيري
4 . ابزار گرد آوري داده ها
5 . تعيين روايي و اعتبار ابزار
فصل چهارم
1 . تجزيه و تحليل مربوط به سئوالات پژوهش
2 . جداول و رسم نمودارها
فصل پنجم
1 . ارائه خلاصه يافته هاي پژوهشي
2 . ارائه پيشنهادها
شيوه نوين آموزش املا و تأثير آن در يادگيري_1586320358_39831_7162_1494.zip0.03 MB |