توضیحات:
تحقیق باموضوع تحليل راهبردي هزينه، پارادايم كليديِ مديريت هزينه در زنجيرة عرضة ايران
28صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
آنچه امروزه در رابطه با مؤسسات تجاري ، انتفاعي و حتي غيرانتفاعي، بيش از هر چيز ديگري نمود پيدا كرده، توجه به هزينههاي متعدد سازمان و يا به تعبيري دقيقتر، مديريت هزينه است. زيرا در شرايط رقابتي امروز جهاني، سازمانهاي مختلف جهت حفظ بقا و توان رقابتي خود بايد نسبت به مقايسه هزينههايشان با رقباي بالفعل و حتي بالقوه آگاهي داشته و فعالانه در ميدان رقابت در بعد هزينه وارد عمل شوند. عليرغم اينكه هر سازماني بر اساس نگرشهاي سنتي و ديرينه خود، به مديريت هزينه با هدف حفظ هزينه در پايينترين سطح ممكن و بررسي نحوة كاهش آن ميپردازد، اما به اعتقاد بسياري از انديشمندان مديريت از جمله پورتر، آنچه ضامن نيل به اين مقصود در كوتاهمدت ( يعني كاهش سطح هزينهها ) و بلندمدت ( يعني نيل به هزينه رقابتي ) ميشود، چيزي نيست مگر تحليل راهبردي هزينه.
تحليل راهبردي در مديريت هزينه، گامي است فراتر از بررسي صِرف وضعيت موجود؛ بلكه فرايندي است مستمر و مؤثر براي مقايسه هزينههاي دروني سازمان با ساير رقبا. به بياني ديگر، تحليل راهبردي هزينه، بر ارزيابي مستمر وضعيت سازمان در ارتباط با ساير رقبا تأكيد دارد.
كليد واژهها: تحليل راهبردي هزينه/ زنجيرة ارزش/ مديريت هزينه/ صنعت خودرو/ مديريت هزينه در زنجيره تأمين
مقدمه
عموماً فعاليتهاي هر مؤسسهاي شامل انجام مجموعهاي از امور است مانند طراحي، توليد، بازاريابي، تحويل و خدمات پس از فروش كه هر يك داراي هزينههاي متعددي هستند. تركيب مجموع اين هزينههاي متنوع، نشان دهندة ساختار هزينه داخلي سازمان است. با اين تعريف، هزينة هر فعاليت در وضعيت مجموع هزينههاي شركت و در ارتباط با هزينههاي ساير رقبا تأثيري شگرف دارد. با توجه به اين مطلب، تأكيد اصلي تحليل راهبردي هزينه ، مقايسه هزينه فعاليتهاي مختلف سازمان با هزينههاي مشابه رقباي اصلي و نيز توجه به ضرورت تفكيك بين هزينههاي رقابتي و غير رقابتي و عنايت به اين نكته است كه چه منابعي، منبع هزينه رقابتي و چه مواردي عامل هزينههاي غير رقابتي هستند.
موضوع حائز اهميت ديگر ، وضعيت هزينههاي يك شركت است كه در توضيح آن بايد گفت: رابطة وضعيت يك شركت، تابعي از چگونگي هزينه مجموع فعاليتهاي مرتبط با عملكرد كاري شركت در مقايسه با مجموع هزينه فعاليتهاي انجام شده از جانب ساير رقباست.
زنجيره ارزش
به اعتقاد ميكائيل پورتر، زنجيرة ارزش، ابزاري توانمند در بازشناسي فرايندها، فعاليتها و عمليات گوناگون سازمانها از طريق بررسي عواملي همچون طراحي و توليد، بازاريابي، تحويل، خدمات پس از فروش و غيره بوده و ابزاري مناسب در ارائه تحليلي راهبردي بشمار ميرود.
زنجيرة ارزشي در سازمان نشان دهندة مجموعه حلقههايي از فعاليتها و عملياتي است كه در داخل آن صورت ميگيرد (شكل1). به كارگيري مفهوم زنجيره ارزش، در تحليلها علاوه بر تبيين دقيق هزينههاي لازم جهت انجام هر فعاليت منتهي به خلق ارزش، سود جزيي را نيز براي سازمان در پي خواهد داشت. همان طور كه در شكل 1 مشخص است، دو نوع فعاليت اصلي در زنجيره ديده ميشود كه نقش تعيين كنندهاي در تحليل راهبردي هزينه دارند.
از سويي ديگر، عدم انباشت و تراكم عمليات مؤسسه و تبديل آنها به فعاليتهاي راهبردي و مرتبط و نيز فرايندهاي تجارت، به عنوان عناصر اصلي در ساختار هزينه شركت مطرح است.
زنجيرة ارزش در نگرش تحليل راهبردي هزينه از طريق تخصيص سرمايه و هزينههاي عملياتي سازمان به فعاليتهاي مجزا در زنجيره، امكان تخمين هزينه براي هر فعاليت را فراهم ساخته و بدين ترتيب فرايند تخصيص، جذب و كنترل هزينههاي سازمان را مشخصتر ميسازد.
البته در شركتهاي توليدي بين فعاليتهاي ساري و جاري همواره پيوندي وجود دارد كه حاكي از تاُثير متقابل فعاليتي خاص در هزينة ساير فعاليتها ميباشد؛ به طور نمونه، بنا بر تحقيقات هگرت و موريس، توليدكنندگان ويدئو در ژاپن توانستند سربزنگاه از طريق اجراي اولين مرحله در زنجيره ارزش، يعني طراحي محصول و نيز آخرين گام در آن ( توليد)، هزينههاي مربوط به توليد را از رقمي حدود 1300 دلار در سال 1977 ، به كمتر از 300 دلار در سال 1984 كاهش دهند و اين چيزي نيست مگر ميزان كاهش صورت گرفته در تعداد اجزا.
فهرست برخی ازمطالب:
تحليل راهبردي هزينه، پارادايم كليديِ مديريت هزينه در زنجيرة عرضة ايران 28 ص_1583666417_38706_7162_1421.zip0.02 MB |