توضیحات:
تحقیق باموضوع عدم كنترل عوامل ناخواسته و كاهش روائي در تحقيقات تجربي
31صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
انتخاب و گزينش يك طرح ويژه، به نوع هدفهاي تحقيق، نوع متغيرهايي كه بايد مورد دستكاري قرار بگيرند و به نوع شرايط و محدوديت هايي بستگي دارد كه تحقيق بايد در آن صورت پذيرد. به عبارت ديگر، انتخاب طرح تحقيقي، به مسائلي از قبيل: چگونگي گزينش آزمودني ها براي گروههاي تجربي و شاهد، چگونگي دستكاري متغيرهاي بازيگر در موقعيت پژوهشي، چگونگي كنترل متغيرهاي نامربوط و ناخواسته در موقعيت و چگونگي نوع تجزيه و تحليل آماري كه براي تعبير و تفسير روابط بين متغيرهاي موجود در شرايط تجربي مورد استفاده قرار مي گيرد، بستگي دارد.
در اين تحقيق براي هر يك از انواع تحقيقات تجربي (مقدماتي، حقيقي، نيمه تجربي) سه طرح مورد بررسي قرار مي گيرد و براي توصيف بهتر آنها از نشانه هايي نيز استفاده شده است كه ذيلاً اين نشانه ها را توضيح مي دهيم:
X= نشانه اي براي وجود متغير مستقل در تجربه است، نظير روش ويژه اي از آموزش زبان فارسي (هنگامي كه چند متغير مستقل در تجربه وجود دارد، به Xها انديسهايي عددي مانند و غيره داده مي شود.)
(-)= نشانه اي براي عدم وجود متغير مستقل يا عدم اجراي آزمون در تجربه است. به عبارت ديگر، خط تيره به جاي هر عاملي كه قرار بگيرد نمايانگر عدم حضور آن عامل در موقعيت تحقيق است.
T=نشانه اي براي استفاده از وسيله اي از سنجش و اندازه گيري كه گاهي ممكن است به عنوان آزمونهاي مقدماتي يا نهايي به كار رود، كه در آن حالت اگر در طرح، سمت چپ متغير مستقل قرار گيرد نماينده آزمون مقدماتي و اگر در سمت راست باشد نماينده آزمون نهايي است. (اگر در يك طرح، چند آزمون، چه مقدماتي و چه نهايي به كار رود به T ها انديسهايي عددي مانند و غيره داده مي شود.)
R= نشانه اي براي وجود گزينش تصادفي آزمودني ها و تقسيم تصادفي آنان به گروههاي تجربي و شاهد است. اگر در طرحي از طرحهاي تحقيقي، اين نشانه وجود نداشته باشد. اين بدان معني است كه طرح مذكور از روش گزينش و تقسيم تصادفي آزمودني ها بهره نگرفته است.
طرحهاي تجربي مقدماتي
در گروه طرحهاي تجربي مقدماتي مي توان سه نوع طرح تجربي را كه متاسفانه در مطالعات و تحقيقات تربيتي بسيار متداول است، شناسايي كرد. اين طرحها در واقع طرح تجربي نيستند. در تحقيقات تجربي اساس كار بر كنترل و نظارت شديد از متغيرهاي ناخواسته و مزاحم در حوزه پژوهش استوار است. اما در طرحهاي تجربي مقدماتي اصولاً كنترل و بازبيني اين عوامل وجود ندارد، يا اگر وجود داشته باشد، بسيار ناچيز است.
1-طرح آزمون نهايي و يك گروه آزمودني
اين طرح را با استفاده از نشانه هايي كه ذكر آنها رفت مي توان بدين شكل نمايش داد:
طرح آزمون نهايي و يك گروه آزمودني
آزمون نهايي متغير مستقل
گروه
T X
تجربي
اين طرح، بدين گونه است كه در آن گروهي از آزمودني ها را در شرايطي قرار مي دهند كه به ظاهر فقط يك متغير مستقل در آن وجود دارد. و پس از پايان دوره تجربه از آزمودني ها براي تعيين ميزان اثر متغير مستقل، آزموني به عمل مي آوردند.
براي مثال، گروهي از دانش آموزان را در نظر بگيريد كه محققي آنان را براي مدتي معين تحت شرايط آموزشي ويژه اي از درس تاريخ قرار مي دهد و سپس در خاتمه، توسط آزموني، پيشرفت آنان را در اين ماده درسي اندازه مي گيرد. در اين جا، محقق توجهي به كنترل و نظارت بر عوامل ناخواسته در موقعيت تجربي ندارد، و احتمالاً سوالهايي مانند ((تا چه حد تجارب ويژه همزمان با آموزش اين گروه، يا تجارب گذشته آنان و همچنين ميزان انگيزه فراگيري آزمودني ها در اين تجربه دخالت داشته است؟))، براي او پيش نمي آيد.
فهرست برخی ازمطالب:
مقدمه. 1
طرحهاي تجربي مقدماتي.. 2
طرح آزمون نهايي و يك گروه آزمودني.. 2
ويژگيهاي طرح آزمون نهايي و يك گروه آزمودني.. 3
ويژگيهاي طرح آزمون مقدماتي و نهايي و يك گروه آزمودني 5
روش تحقیق_1583651796_38681_7162_1694.zip0.03 MB |