توضیحات:
تحقیق باموضوع سيستم هاي توليد انعطاف پذير
54صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
در جهان صنعتي امروز، به توليد به عنوان يك سلاح رقابتي نگريسته مي شود و سازمانهاي توليدي در محيطي قرار گرفته اند كه از ويژگيهاي آن مي توان به افزايش فشارهاي رقابتي، تنوع در محصولات، تغيير در انتظارات اجتماعي و افزايش سطح توقع مشتريان اشاره كرد. محصولات در حالي كه بايد بسيار كيفي باشند، تنها زمان كوتاهي در بازار مي مانند و بايد جاي خود را به محصولاتي بدهند كه با آخرين ذائقه، سليقه و يا نياز مشتريان سازگار هستند. بي توجهي به خواست مشتري و يا قصور در تحويل به موقع ممكن است بسيار گران تمام شود. شرايط فوق سبب گرديده تا موضوع اطلاعات براي سازمانهاي توليدي از اهميت زيادي برخوردار شود. از طرف ديگر، آخرين بررسيها حاكي از آن است كه استراتژي رقابتي مبتني بر بازار خود نيز به تدريج در حال گذر است وچشم انداز استراتژيك رقابت در آينده مبتني بر منابع خواهد بود. به عبارت ديگر در حالي كه شركتها امروزه موفقيت را در تبعيت و استفاده درست از قوانين، فرصتها و شرايط ديكته شده توسط بازار مي دانند، استراتژي مبتني بر منابع بر اين موضوع تاكيد دارد كه منفعت و موفقيت بيشتر با اتكا بر مزيتها و منابع منحصر به فرد و قابل اطمينان شركت و سرمايه گذاري به منظور توسعه و حفاظت از آنها حاصل خواهد شد.
البته منابع توليدي مورد نظر تنها شامل سرمايه، زمين، ماشين آلات و تجهيزات نمي شوند، بلكه بناي توليد نسل آينده بر تاكيد و توجه به اطلاعات، مديريت دانش و توجه ويژه به مسئله آموزش افراد خواهد بود.
وضعيت به وجود آمده و تحولات صورت گرفته مذكور در حوزه فعاليتهاي توليدي، اگرچه خود حاصل به كارگيري گسترده و همه جانبه فناوريهاي اطلاعاتي در اين حوزه است، ولي در عين حال باعث توجه مضاعف سازمانها و شركتهاي توليدي به مقوله اطلاعات و فناوريهاي مرتبط با آن شده است. اين تحقيق با هدف تبيين موضوع فوق صورت گرفته است و سعي دارد تا نقش و تاثير فناوري اطلاعات در وضعيت كنوني توليد و ساخت كالاها را به تصوير بكشد. اهميت اين بررسي از آنجا ناشي مي شود كه چند سالي است در كشور، افزايش تعداد واحدهاي توليدي و به تبع آن تحقق نسبي فضاي رقابتي باعث گرديده تا توجه توليدكنندگان و شركتهاي صنعتي به كيفيت محصولات، افزايش سهم بازار و مسئله صادرات معطوف گردد. از همين رو به نظر مــي رسد دانستن تحولات صورت گرفته در بخشهاي توليدي جوامع پيشرفته مي تواند در تعيين و شناخت بهتر مسيري كه سازمانهاي توليدي و صنعتي كشور براي ارتقاي توان رقابتي خود بايد طي كنند موثر واقع شود. در اين مقاله شرح داده خواهد شد كه چگونه توسعــه هاي اخير در حوزه فناوري اطلاعات به ويژه هوش مصنوعي و سيستم هاي خبره، وضعيت توليد در جوامع صنعتي را دگرگون ساخته است.
توليد انعطافپذير
در پايان قرن بيستم توليد انعطافپذير جاي خود را به توليد انبوه داده است.
در عصر كنوني با تغيير شيوههاي توليد، چهره زندگي دگوگون خواهد شد.
توليد انعطافپذير فلسفهاي متفاوت دارد كه در آن رابطه بين قيمت، تعداد، كيفيت و سود برقرار ميگردد كه با تفكرات گذشته متفاوت است.
گفته ميشود مشكل كمبود زمين يكي از دلايل شكلگيري سيستم توليد انعطافپذير است.
توانايي خلق مزيت نسبي و رقابتي در محيط پويا و پرتحول صنعت امروزي يك ارزش است.
توليد انعطافپذير سياست نسبتاً جديدي است كه توسط شركتهاي موفق براي توسعه و افزايش رقابت بهكار گرفته ميشود.
بااستفاده از توليد انعطافپذير ميتوان انواع محصولات متناسب با نياز مشتري را توليد كرد.
كارگران تنها زماني به توليد انعطافپذير پاسخ ميدهند كه نوعي حس تعهد دوجانبه موجود باشد.
اين نكته قابل انكار نيست كه در هيچ قرني حجم تغييرات و سرعت تحول در تمام زمينههاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، و هنري بهشدت اين قرن نبوده است.
در واقع ميتوان گفت قرن 20 قرني است گسترده بين دوانقلاب، انقلابي در آغاز قرن و انقلابي در پايان آن.
انقلاب آغازين همانا ظهور توليد انبوه و پايانگرفتن توليد دستي است و انقلاب پاياني ظهور توليد انعطافپذير و خاتمهيافتن عصر توليد انبوه است. اكنون جهان در عصري جديد به سرميبرد، عصري كه در آن دگرگوني شيوههاي توليد محصولات و ساختههاي بشر چهره زندگي را يكسره دگرگون خواهد كرد.
هنري فورد و آلفرداسلون مدير جنرالموتورز معتقدند توليدات صنعتي راه را براي ورود به عصر توليد انبوه هموار ساخت و آي جي تويودا و تااي چياو هنو در شركت تويوتا پيشگام توليد انعطافپذير شدند.
اين مقاله بهدنبال آن است كه بيان كند توليد انعطافپذير و كاركرد آن چيست و چگونه ميتوان آن را به تمام گوشه و كنار جهان برد، بهگونهاي كه همگان از آن منتفع شوند. توليد انعطافپذير چيست؟ شايد بهترين راه براي تبيين اين سيستم مقايسه آن با توليد دستي و توليد انبوه است.
فهرست برخی ازمطالب:
مزيت رقابتي توليد انعطافپذير. 12
رفتار با مشتري.. 18
افزايش توانايي جهت رقابت... 20
تعريف جديد از سازمان. 22
آزادي عمل در قيمتگذاري.. 23
خط سير انتقال كالا. 24
روشهاي تبليغاتي.. 26
ماهيت فعاليتهاي فروش.... 27
اقدامات و فعاليتهاي مديران. 29
سطوح سلسله مراتبي سيستم هاي اتوماسيون صنعتي.. 51
سيستم هاي توليد انعطاف پذير 55 ص_1583581572_38665_7162_1829.zip0.04 MB |