توضیحات:
تحقیق باموضوع نظريه استراتژیک وتجزيه محيطي
25صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
- تجزيه محيط شغلي . 2- رقابت وساختار ومقررات صنعت.
3-موقعیت استراتژیک وارزش افزوده. 4-تحلیل SWOT (قدرت- ضعف – فرصت و تهديد).
5- پيش بيني وضع محيط. 6- طراحی سناريو
اطلاعات موقعیت استراتژیک به ماكمك مي كند كه هماهنگی بين سازمان ومحيط بيروني آن رادرک کنیم .
وضعیت اولیه صنعت داروسازي اروپايي نشان مي دهد كه چطور ساختارهاي شركت به وسيله نيروهاي محيطي خارجي تحت تأثيرقرارمي گيرند. موقعیت ها وتوانايي سازمان را براي ايجاد واضافه كردن ارزش گزارش مي كنند درنتيجه ارزش افزوده درارتباط با تجزيه وتحلیل های SWOT(قدرت –ضعف-فرصت –تهدید) شرح داده مي شود. این فصل با ارزيابي ماهیت ازمحيط شغلي شروع مي شود ودر ادامه به تأثیر مقررات براستراتژی های شرکت وصنعت توجه دارد . علاوه براين همانطور كه دربحث تطابق E-V-R ديده شد موقعیت ها بايد تغيير كند. گاهي تغيير پيوسته وافزايشي است وگاهي اوقات برجسته تر يا منقطع تر است. برای فهمیدن ودرک تغییر دوم ذکرشده فصل بعدی بابحثی پیرامون ساخت سناریو وبرنامه ریزی شروع مي شود.
تجزيه وتحلیل محيط شغلي
مديريت دريك دنيای بسیار آشفته : موضوع سهامداران به عنوان چندین نیرو ازنيروهاي محيطي درنظر گرفته می شود که سازمانی راتحت تأثیرقرارمی دهد که آشکارا درشرکت دارای نفع وسودی باشند . بطور ساده سهامداران بايد ازلحاظ قدرت وسودشان طبقه بندي شوند همانطور كه درشكل 1-7 نشان داده شد به راحتي می توان ازيك شبكه چهارضلعی براي این موضوع استفاده کرد. اينها بايد با آنهایی که قدرت دارند باید رضایتشان جلب شود مخصوصاً اگر که مایل به انجام فعالیت های سازمان باشند . آنهایی که قدرت نسبتاً کمی دارند اماسودبیشتری دارند نیز باید موردتوجه قراربگیرند. رقباتأثیر زيادي براستراتژی های عملکردی ورقابتی شرکت دارند وموضوع موردبحث فصل 8 می باشند .
اگر یک شرکتی درصدکنترل رشد، تغییر وتوسعه می باشد باید درجستجوی نیروهایی باشد كه فرصت هايي را براي رشد وتغيير ايجاد مي كنند ونیزتهدید ها رابرای پاسخگویی رابه تقاضا ها بوجود بیاورند . مديران بايد ازنيروها وتغييرات محيطي مطلع باشند ومنابع سازمان را براي سود بردن ازفرصتهامقابله وبرخورد باتهدیدات اداره كنند. درعوض رهبراستراتژیک قطعیت انجام این مسأله رانشان دهد ونیزباید تناسب ارزشها وفرهنگ های سازمانی رابرای رسیدن به عوامل کلیدی موفقیت نشان دهد. بطور كاملاً ساده محيط شوك به سازمان مي دهد وروشي ازطریق آن منابع بکارگرفته می شوندکه توانایی کنترل این شوک هامشخصص می کنند.
این مسأله به تطابق E-V-R (محيط – ارزش – منبع) مربوط می باشد.
چندین مرتبه نمودارهای مربوط به عواملی کارآمد که موفقیت رادرمحیط تجاری یاشغلی بوجود می آورند ساخته ونگاهداری شده اند . همانطور كه نيروهاي محيطي ورقابتي تغيير مي كنند واقعيت اخير مورد نياز براي موفقيت رقابتي ازنمودار سازمان دور مي شود. درنتيجه يك نمودار جديد ضروري است . ناپيوستگي نمودارها نياز به تغييرات بيشتر وبرجسته تري دارد. تسريع این تغييرات يك كار كليدي مديريتي است.دريك محيط آشفته برای ایجادتطابق E-V-R سازمان بايد استراتژیها عقايدش را تغييردهد. Mini case 2- 7 تغييرمهم نمودارUK كشاورزي را نشان مي دهد.
شكلي نيست كه دنيا يك بازار بزرگ است . بازارهاي سرمايه، توليدات وخدمات، تكنيك هاي ساخت ومديريت همگی ازلحاظ ماهیت جهاني مي شوند. در نتيجه شركت ها مي فهمند كه آنها بايد درتمام دنيا ( دريك بازارهای جهاني) رقابت كنند.
Maurice saatchi: درتجربه من درشرکت های صنعتی بزرگ مشکلات تهدیدهای زندگی صنفی دربیش ازیک دوره طولانی پیشرفت می کند نباید به این مشکلات اجازه رشد دارداماحل این مشکلات رابه عهده مدیرکل گذاشت اوفردی بی حال وازخودراضی است که به خودفریبی وتبریک خودشان بابیان عالی علاقمندند. به عبارت کوتاه خودمدیریت مشکل ساز است .
Eugene Anderson: چگونه می توانم زمانی که کریکت بازی می کنم انتظارموفقیت داشته باشم درحالیکه سایر مردم به تمرین کاراته مشغولند .
شكل 2-7 تأكيد مي كند همانطور كه روزبه روز صنعت ها وبازارها جهاني مي شوند كيفيت هم مهمتر ازمنبع ومحل ساخت مي شود. مردم بريتانيا مثل مردم بقيه جهان ادعا مي كنند كه بريتانيا بهترين كشوراست اما این درصورتي درست است كه محصولات این كشوردرسطح جهاني باشند. براي دستیابی به كيفيت وشهرت جهانی، شركت هابايد ازدانش وعقايد جديد استفاده كنند دربهترين سطح جهاني عمل كنند وشبكه هاي بين المللي وشركايي داشته باشند تا به بهترين منابع درسراسر جهان دسترسي داشته باشند.
دراين محيط پويا آمريكا مهمترين رقيب كشورهاست. چون صنايعش را بطور تكنيكي توسعه مي دهد وخودش را به نوكر اقتصاد تبديل كرده است. این كشور راه هاي توليد، بخش هاي خصوصي مالي مورد نياز براي سرمايه گذاري دربخش هاي خيلي خطرناك وجديد را پيدا كرده است و قوانيني بوجود آورده كه مانع انعطاف پذيري نيروي كار نمي شود. اروپا معمولاً محدودتر ازآمريكا ست گرچه عمليات بين كشورها حتي دراتحاديه اروپايي متنوع است .
اگرچه مثال هاي دنبال شده بريتانيايي هستند ويك موضوع مهم را بيان مي كنند ولي داستانهاي ساده اي ازبخش هاي ديگر مي توانيم بگوييم . زماني كه نخست وزير كشاورز بريتانيا thatcher Margaret درسال 1979به قدرت رسيد اوبه سرعت تشخيص داد كه فاصله توليدي عميقی بين بسياري ازشركت هاي بريتانيا وجود داردوعقیده داشت که بهترین فرددرجهان است . اومبادرت به كاهش این فاصله بين شركت هاي بزرگ وكوچك كرد گرچه دربسياري صنعت ها این فاصله باقي ماند ولي او موفق بود. دربعضي صنعت ها بريتانيا بهترين شركت ها را دارد اما چند مركز صنعتي وسيع عالي وجود دارد. دربخش موتور ماشين فقط دوشركت كاملاً بريتانيايي باقي مانده است . TVR , Morgan نقش مناسب بسیاركوچكي دارند. Rover يك سازنده صنعتي است كه اخيراً محدودبه ساخت Bmw شده است ازلحاظ مالی ضعیف است وازلحاظ تجهیزات وابسته به تکنولوژی رقباست . درحال حاضر Ford مالك Jaguar و Land Rover است. Vauxhall يك شركت تابعه ازموتورهاي اصلي است . پژو، هوندا، نيسان و تويوتا قطعاً همگی آنهادرکارخانه های UKمونتاژ می شود . كارخانه ساندرلند نيسان مهمترين طرح توليدي آنهاست باوجوداین شركت هاي بريتانيايي ازلحاظ کیفیت بالا،تكنولوژي پيشرفته، در بخش ساخت فرمول يك مقتدرهستند. Williamsو Mclaren تنها یک رقیب جدی دارد وآن Ferrari است . دراصل مونتاژ تلويزيون با طرح هاي بريتانيايي مشابه است كه توسط سازندگان ژاپني وفرانسوي اجرا می شوند.
فهرست برخی ازمطالب:
نظريه استراتژيك وتجزيه محيطي 25 ص_1583472674_38462_7162_1812.zip0.05 MB |