توضیحات:
تحقیق باموضوع نگرشی نوین به نظریات سازمان ومدیریت درجهان امروز
51صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
مراحل اوليه زندگي بشر در اين كره خاكي حالت طبيعي داشته است. گلههاي انساني از طريق شكار، خوشهچيني يا غارت طبيعت، زندگي ميكردند. آنان با ابزارسازي از دوره غارت طبيعت به دوره توليد خوراك رسيدند و بدين ترتيب تمدن بپر آغاز گرديد. بشر با اختراع خط به جمعآوري تجربيات و ثبت و ضبط آنها پرداخت. گروههاي اوليه به صورت كلان و قبيلهاي شكل ميگيرند. وضعيت اجتماعي آنان به صورت اشتراك بوده است. نهادهاي اجتماعي عصر حاضر مثل حكومت، مدرسه، اقتصاد، علم، هنر و جنگ هم با تحول گروههاي كوچك ياد شده در طول تاريخ به وجود آمدند. نهادهاي اجتماعي هر كدام داراي هدف يا اهدافي هستند كه نيازهاي انسان را برطرف ميكنند. براي نيل به اهداف نهادها، ضرورتاً سازمانهايي شكل ميگيرند (گلش فومني، 1379).
مديريت پديدهاي نوظهور نيست؟ بلكه عمر آن به درازاي عمر تاريخ بشري ميرسد. انسان در يك پيوستار تاريخي از زندگي انفرادي به زندگي قومي و از زندگي كشاورزي به حيات مدرن صنعتي و نهايتاً به زندگي پيچيده كنوني كه با عناوين عصر اتم، الكترونيك، انفجار اطلاعات و عصر آدمهاي مصنوعي از آن ياد شده است، پانهاده است.
مديريت در تاريخ پرفراز و نشيب حيات بشري در اغلب به سه دوره تكامل تقسيم ميشود:
1) عهد قديم (دوره باستان)
2) عصر قرون وسطي
3) دوره انقلاب صنعتي يا مقطع آگاهي اداري
عهد قديم
مديريت در عهد قديم به صورت آزمايش و خطا بوده است و هيچ شگرد خاصي جهت تبادل نظر افكار و تجارب نداشته است؛ بلكه به گونهام خام و پرورش نايافته موجوديت داشته است.
پيشنوينگرايي از زمان حضرت آدم و حوا شروع ميشود. توليد مثل، آموزش تغذيه، بهداشت و حفظ آنها و حاكميت در آن دوره بيشتر سنتي بوده و تغيير در آن بسيار اندك روي ميداده است.
سومريها
يكي از قديميترين نوشتههاي بشري در زمينه مديريت را ميتوان در آثار سومريان يافت.
سومريها در 5000 سال قبل از ميلاد از روشهاي مديريت براي اداره و كنترل منابع مالي استفاده ميكردند، و به ثبت و ضبط عملكرد مالي خود ميپرداختند.
بيشترين تأكيد در تمدن سومريها بر اداره امور به وسيله كشيشها و معابد و انجام امور كشاورزي استوار است. در انديشه رامسس سوم و سلاطين تولمي اشاراتي به مسايل مديريت شده است.
مصر باستان
مصريان نيز تمدن عظيمي را رقم زدند. ساختمان اهرام، با توجه به ابزار و تكنولوژي زمان خود يكي از بهترين نشانههاي توان مديريت و سازماندهي در 5000 سال پيش از ميلاد است.
چين باستان
بدين طريق چينيان در بيش از سه هزار سال قبل با برخي از مفاهيم مديريت نظير سازماندهي، تشريح وظايف، همكاري، روشهاي ايجاد كارايي و كنترل آشنا بودهاند.
تخصص به وسيله چينيان باستاني مورد تأكيد قرار ميگرفت؛ بنابراين مشاغل جنبه ارثي داشت. چينيان براي اولين بار انتخاب افراد و نيروي انساني را به وسيله امتحانات در 120 سال قبل از ميلاد آغاز كردهاند. آموزش در اين تمدن كهن بر محور انديشههاي دو شخصيت بزرگ استوار بوده است: يكي لائوتسه كه آموزش و پرورش را ثمره انديشه و تعقل ميدانست و بر زندگي روحي و شيوه فكري مناسب تأكيد ميكرد،و ديگر كنفوسيوس است كه آموزش و پرورش را فرآيندي در جهت محافظت از جامعه و نهادهاي آن ميدانست.
فهرست برخی ازمطالب:
عهد قديم. 3
سومريها 3
مصر باستان. 4
چين باستان. 4
يونان باستان. 5
سقراط. 5
افلاطون. 5
ارسطو 5
ايران باستان. 6
مديريت بعد از اسلام 6
جمعبندي ويژگيهاي دوره پيشنوينگرايي. 6
خصوصيات قرون وسطي. 10
دستاوردهاي مدرنيسم 11
تئوري سيستمها 13
انواع سيستم 13
مفهوم و فلسفه پسانوينگرايي. 17
پست مدرنيسم در مديريت.. 18
مقايسه بين مدرنيسم و پست مدرنيسم 19
لزوم و اهميت بينش (چشمانداز) 22
ويژگيهاي بصيرت. 23
رابطه بصيرت و عمل در نظام آموزشي. 25
ويژگيهاي مديريت آيندهنگر 25
سطوح بينش.. 25
ويژگيهاي سازمان مجازي. 28
ادارات مجازي و سازمان مجازي و انواع آن. 29
دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي. 31
ساختار دانشگاه مجازي. 31
اهداف سازمان يادگيرنده 33
سطوح حوزههاي معرفتي فراگيري سازماني. 35
فعاليتهاي سازمان يادگيرنده 35
مهارتهاي لازم براي افراد در سازمان يادگيرنده 36
راهبردهاي گسترش سازمان يادگيرنده 37
فلسفههاي گوناگون تعارض.. 40
سطوح تعارض سازماني. 41
انواع تعارض سازماني. 42
راهبردهاي مديريت تعارض.. 43
شاخصهاي اصلي مديريت كيفيت جامع 45
فناوريهاي مديريت و فناوريهاي پشتيباني در مديريت كيفيت جامع 47
عنوان. 50
صفحه 50
3- پسانوينگرايي در مديريت.. 50
نگرشي نوين به نظريات سازمان و مديريت در جهان امروز 52 ص_1583468772_38452_7162_1668.zip0.04 MB |