توضیحات:
تحقیق باموضوع تعريف و اثبات عصمت پيامبران و امامان
51صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
عصمت پيامبران و امامان دوازده گانه ، ركن ركين تفكر شيعه و از ضروريات اين مذهب است . در تعريف عصمت بين عالمان شيعه اختلافاتي وجود دارد ، اما نوع ادله اي كه براي اثبات ضرورت عصمت پيامبران و امامان ميآورند ، ناخودآگاه آنان را به تعريف واحدي از عصمت ميرساند كه در آن ، مصونيت از هر گونه گناه ، خطا و لغزش(بزرگ يا كوچك، عمدي يا سهوي) و در تمام عرصه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي مندرج ميباشد .
از ديدگاه آقاي مصباح يزدي :
منظور از معصوم بودن پيامبران يا بعضي ديگر از انسانها تنها عدم ارتكاب گناه نيست ، زيرا ممكن است يك فرد عادي هم مرتكب گناهي نشود ….بلكه منظور اين است كه شخص ، داراي ملكه نفساني نيرومندي باشد كه در سخت ترين شرايط هم او را از ارتكاب گناه باز دارد . ملكهاي كه از آگاهي كامل و دائم به زشتي گناه و اراده قوي بر مهار كردن تمايلات نفساني حاصل ميگردد . و چون چنين ملكهاي با عنايت خاص الهي تحقق مييابد، فاعليت آن به خداي متعال نسبت داده ميشود
منظور از گناه كه شخص معصوم مصونيت از ارتكاب آن دارد، عملي است كه در لسان فقه، حرام ناميده ميشود و همچنين ترك عملي است كه در لسان فقه واجب شمرده ميشود.
از ديدگاه آقاي جعفر سبحاني :
عصمت به معني مصونيت بوده و در باب نبوت داراي مراتب زير است :
الف . عصمت در مقام دريافت ، حفظ و ابلاغ وحي
ب . عصمت از معصيت و گناه
ج . عصمت از خطا و اشتباه در امور فردي و اجتماعي .
البته مصونيت از خطا در « مسائل عادي زندگي » ، « داوري در منازعات » ،« تشخيص موضوعات احكام ديني » و حتي مصونيت از « برخي بيماريهاي جسمي… كه مايه تنفر و انزجار مردم ميگردد » نيز از ديدگاه آقاي سبحاني در تعريف عصمت گنجانده شده است .
از ديدگاه آقاي ابراهيم اميني :
« عصمت عبارت است از يك نيروي فوق العاده باطني و يك صفت نيرومند نفساني كه در اثر مشاهده حقيقت جهان هستي و رويت ملكوت و باطن عالم وجود حاصل ميشود. اين نيروي فوق العاده غيبي در هركسي وجود پيدا كرد از مطلق خطا و گناه معصوم خواهد بود و از جهات مختلف بيمه شده است :
- در مقام تلقي وحي و درك واقعيات خطا نميكند.
- در مقام ضبط و نگهداري احكام و قوانين اشتباه و سهو ندارد.
- در مقام ابلاغ و اظهار احكام مرتكب اشتباه و گناه نميشود.
4- در مقام عمل از لغزشهاي عمدي و سهوي مصونيت دارد . هرگز گناه نميكند و احتمال خطا و گناه درباره اش صفر است.»
ديديم كه از نظر آقايان اميني و سبحاني ، عصمت عبارتست از مصونيت از هر گونه گناه و خطا و لغزش ( چه عمدي و چه سهوي) و در تمام عرصههاي زندگي فردي و اجتماعي ، اما از نظر آقاي مصباح يزدي ، عصمت فقط به معني مصونيت از ارتكاب گناه است ، آن هم گناهي كه در لسان فقه گناه شمرده شود نه هرگونه گناهي . در ضمن از نظر قاطبه علماي شيعه پيامبران و امامان ، از همان آغاز زندگي ( يعني تولد وطفوليت ) تا آخر عمر معصوم هستند، نه اينكه بعد از نبوت يا امامت معصوم شوند . پس به طور خلاصه نظريه عصمت از ديدگاه شيعه چنين است :
« پيامبران و امامان دوازدهگانه ، در تمام طول عمر معصوم هستند .»
ادله عقلي عصمت پيامبران ( و امامان )
دراينجا به چند نمونه از ادله عقلي شيعه كه در آنها سعي شده است تا ضرورت عقلي عصمت پيامبران اثبات شود ، اشاره ميكنيم و به نقد آنها ميپردازيم .
دليل اول « پيامبران الهي در عمل به احكام شريعت ، از هر گونه گناه و لغزش مصونيت دارند و اصولا هدف از بعثت پيامبران در صورتي تحقق ميپذيرد كه آنان از چنين مصونيتي برخوردار باشند .
فهرست برخی ازمطالب:
سوره طه ـ آيه 115. 36
2 . وسوسه ميشود، گول ميخورد، ميلغزد وازفرمان الهي سرپيچي ميكند: 36
«سپس شيطان آنان را]آدم و حوا[ وسوسه كرد، گفت اي آدم آيا ميخواهي درخت جاودانگي و فرمانروايي بي انقراض را نشانت دهم.» سوره طهـآيه120 «آنگاه از آن {ميوة ممنوعه} خوردند و عورتهايشان بر آنان آشكار شد وبر آنها از برگ درختان بهشتي ميچسباندندو ]بدينسان [آدم از پروردگارش سرپيچي كرد و گمراه شد.». 36
سوره طه ـ آيه 121. 36
سوره ضحي ـ آيه 7. 43
سوره احزاب ـ آيه 37. 43
سوره مجادله ـ آيه 2. 45
26_1583381628_38392_7162_1207.zip0.04 MB |