توضیحات:
تحقیق باموضوع بررسي عوامل مؤثر در رعايت حجاب دانش آموزان دختر
29صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
هيچ چيز نبود، جز ديكتاتوري وحشي، او كه ميخواست با سرنيزه، پرده از اندام عفاف براندازد. هر چند ميدانست زنان اين خاك، سپاهيان آموزش ديده در اصالت فاطمه اند و مردان را قامت غيرت فرونريخته است و تبر ابراهيم، هنوز هم سبز ميدرخشد، وطن را به سود خنده هاي نامتناهي شيطان فروخت و آزادي را در «نماد مسلماني» هم محكوم كرد.
بانوي ايران، تا آن زمان پشت پرچين حجب و حيا، دامان پاك خود را گسترانيده بود تا گل هاي خوش آب و رنگي كه سر به زانويش نهاده بودند، با لالايي هر قصهي آسماني بيارامند.
اما، چشم هايي كه پشت حرير نقاب، اعتماد خود را از زاويهي نوراني تري مينگريست، دانست كه بايد تحميل عرياني را گريه كند و گيسواني كه در امنيت حريم حجاب، بافتههاي محبوبيت و لطافت بود، بايد در كوچه بازار هر نگاه آلوده رها ميشد.
و اينك زنان ايراني كه همواره از چشمهي حيا آب مينوشيدند و چادر عفت بر سر ميكردند بايد در برابر تيرهاي زهرآلود نگاه نامحرمان، بدون حجاب ظاهر شوند و چه سخت است تصور مرواريدي صدف!
دژخيم، پا در پوتين ابلهانه ترين تفكرات تجددگرايي، بر جادههاي شرافت ايران زمين گام بر ميداشت تا چشم هاي خودبين استعمار را به روي شرف خود ساختهي ايراني بدراند، تا لكهدار كند دامان عفت ايراني را و به خاك بكشاند عصمت عفاف را.
اما تاريخ به ياد ميآورد استقامت ايراني را، ايستادگي غيرت را! تاريخ ميبالد به سرزمين زنان عفيف؛ زناني كه سياهي چادرهايشان با خون عفتشان آميخت و حجابشان حفظ ماند تا پيش دردانهي رسول اكرم (ص)، فاطمهي زهرا (س) روسپيد شوند.
اي زن، به تو از فاطمه اين گونه خطاب است
ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است
پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگري و خودنمايي نپردازد.
در جامعهاي كه زن را نه با معيارهاي انساني، بلكه با معيارهاي زنانگي ميسنجند، زن در حكم يك كالاست و با او مانند يك كالا رفتار ميشود. شگفت است كه هر گاه از پوشش و سادگي اسلامي به ميان ميآيد، مخالفان كه غالباً يا شيفتگان ناآگاه غربند، يا پادوهاي مزدور سرمايه داري مصرفي، زبان به سخنسرايي مي گشايند كه شما ميخواهيد زن را از حضور فعال در جامعه محروم كنيد و او در خانه محبوس سازيد و شما شخصيت زن را جدي نگرفته و نيمي از جمعيت كشور را از صحنهي كار اجتماعي بيرون رانده ايد.
در پاسخ بايد گفت اتفاقاً چون در تفكر اسلامي زن بايد به عنوان يك انسان به صورتي بسيار جدي وارد اجتماع شود، لازم است دست از تجمل و خودنمايي بردارد.
لازمهي اجتماعي بودن اين است كه فرد كمتر به خود بپردازد و خود را هم چون قطرهاي در درياي جامعه غرق كند.
آري؛ حجاب در حقيقت طهارت باطني و اقتدار معنوي زن است كه در قالب لباس و چادري ساده تجلي ميكند، تا از چشم هوس بازان و نامحرمان به دور باشد. همانگونه كه گنج گران قيمت را در زير خاك پنهان ميكنند تا نصيب رهزنان نشود، زن نيز بايد گنجينهي نهاد خويش را در كمال سادگي ارائه دهد و طهارت و تقواي باطني را كه مايهي باروري درخت خانواده است براي همسر و فرزندان خود در پوشش خاكي ساده يعني «حجاب» حفظ نمايد. حجاب زن اگر چه تأكيد شريعت است اما در روان شناسي عام امروزي مورد توجه همهي جوامع ميباشد؛ يعني همگان اعتراف دارند كه حجاب براي سلامت هم مرد و هم زن ضروري است؛ به ويژه تنها راه برون رفت از ناامني هاي اخلاقي و اجتماعي زنان را رويكردي دوباره به حجاب ميدانند.
اين جاست كه وجود زناني چون حضرت زهرا (س) و زينب كبري و حضرت مريم ، در فرهنگ جوامع بشري، به عنوان الگوي پاكي طهارت، غيرت و شجاعت، حضوري دوباره مييابند.
جهان محتاج روي پاك زهراست دل هر پاك، سينه چاك زهراست
زني كه قدر گنج خويش داند كليد گنج او در خاك زهراست
بنابراين، حجاب، ايمني بخش زنان و سلاح تيز ميدان عليه دشمنان، خيمهي طهارت و پاكيها براي تربيت فرزندان صالح و با ايمان ، استحكام پيوند خانوادگي، استواري اجتماع و مايهي آرامش روح و روان ميباشد.
گل عفاف، در بوستان حجاب ميرويد و حجاب قلعهاي براي پاسداري از «گوهر عفاف» است.
فهرست برخی ازمطالب:
بسمه تعالي.. 1
مقدمه. 1
حجاب چشم. 15
حجاب در گفتار. 15
حجاب رفتاري.. 15
حجاب و عفت... 16
دو واژهي «حجاب» و «عفت» در اصل معناي منع و امتناع مشتركاند. تفاوتي كه بين منع و بازداري حجاب و عفت است. تفاوت بين ظاهر و باطن است؛ يعني منع و بازداري در حجاب مربوط به ظاهر است، ولي منع و بازداري در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت يك حالت دروني است، ولي با توجه به اين كه تأثير ظاهر بر باطن و تأثير باطن بر ظاهر، يكي از ويژگيهاي عمومي انسان است؛ بنابراين، بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثر متقابل است؛ بدين ترتيب كه هر چه حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيهي باطني و دروني عفت، تأثير بيشتري دارد؛ و بالعكس هر چه عفت دروني و باطني بيشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد. 16
بي حجابي و عوارض مخرب آن.. 21
نمونه هاي بارز بي حجابي در به بار آوردن مفاسد اجتماعي و انحطاط جامعه. 21
بيان مسئله. 24
تعاريف عملياتي مفاهيم. 26
6_1583306367_38358_7162_1529.zip0.03 MB |