توضیحات:
تحقیق باموضوع علم ودین
15صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
بخش اول: پيدايش تصور ناسازگاري علم و دين
از بحران هاي خطرناك فكري و عقيدتي نسل جديد، تصور ناسازگاري دين و دانش است. كارگزاران اين انديشهي موهوم، مردم و بخصوص نسل جوان را با آب و تاب فراوان به كنار گذاشتن اعتقادات و آداب ديني و بي اعتنايي و بي بند و باري نسبت به مسائل مذهبي فرا خوانند و چنين مي پندارند كه وقتي جامعه مي تواند در دانش و تمدن پيشرفت كند كه دست از عقايد ديني برداشته و مباني مذهبي را در هم بشكند.
بخش دوم: معناي علم و دين
علم به اصطلاح جديد خود عبارت از درك قانوني است كه براساس تجربه و مشاهده حسي بدست آمده باشد، گر چه در معناي گذشته اش هر نوع واقع بيني و جهان شناسي بود كه از راههاي گوناگون به دست آيد و شامل مسائل غير حسي و نيز اجتماعي و اخلاقي و حقوقي هم مي گرديد، اما در همين معناي خاص جديد هم، علم يكي از بزرگترين مسائل و روشنترين راهها براي ايمان پايدار و ريشه دار به خداي حكيم و جهان آفرين است، چه شناخت جهان هر چه اصولي تر باشد آنچنان كه يقين بيشتري ايجاد كند، بهتر مي تواند، نظم و هماهنگي و استحكام و آراستگي جهان را معرفي كند و به سوي خداي بينا و بصير و مدبر رهنمون باشد. بنابراين، بزرگترين راهنماي ايمان به خدا همين علوم طبيعي و تجربي است. با وجود اين، گاهي با كمال تأسف از دين چنين تعبير مي كنند دين يك سلسله مطالبي است كه با عقل و منطق قابل توجيه و سازگار نيست و به قول نهرو يكي از استادان اروپايي خود نقل مي كند: دين عبارت از ايمان داشتن به مطالبي است كه علم از پذيرش آنها خودداري مي كند.
بخش سوم: تقسيم دورانهاي جامعه
جمعي به اصطلاح جامعه شناس تحققي و اثباتي، از قبيل «اگوست كنت» و پيروان وي، دين را با 2 درجه فاصله از علم قرار داده اند و چنين پنداشته اند كه بشر از دوران دين و توجه به افسانه ها و خرافات به دوران فلسفه پا گذاشته و پديده هاي جهان را از طريق فكر و عقل محص (بدون كمك تجربه و مشاهده) توصيه نموده است و پس از طي اين دوران طولاني بار ديگر از دوران فلسفه پا به دوران علم گذاشته است و تنها تجربه را راه وصول به واقعيات شناخته است، در نتيجه به قول آنان دوران علم و تجربه 2 مرحله از دوران دين مترقي تر است.
بخش چهارم: كتابهاي كليسا قابل قبول نبود
گذشته از رفتار ناهنجار و خفقان عمومي مطالبي كه بنام مطالب ديني در كتابها نوشته شده بود از نظر دانشمندان سبك و بي معني مي نمود، و از اين نظر عقيده آنانرا به اين مطالب سست مي كرد:
در كتاب تورات موجود چنين مي خوانيم:
1- آدم حرف شيطان را شنيد و با خوردن از درخت، عقل يافت و به خوبي و بدي پي برد با اينكه خدا گفته بود نخور كه خواهي مرد.
2- خدا به آدم و هوا گفت كي به شما فهماند كه ؟؟ هستيد، آيا از درخت خورده ايد؟ براي اينكه ممكن است پي درخت زندگي رود و از آن هم بخورد و ديگر مرگ نداشته باشد. ناچار او را از بهشت بيرون كرد.
3- خدا در كنار دريا با يعقوب كشتي گرفت و يعقوب او را به زمين كوفت. يا در انجيل مي خوانيم «وقتي عيسي به آسمان رفت در سمت راست خدا جلوس كرد».
آيات قرآن در زمينهي علوم مختلف
قرآن در زمينه مسائل علمي تجربي پيش بيني ها و اشاراتي دارد و مخصوصاً توجه به آراء موجود فلاسفه و دانشمندان آن زمان، اين پيش بيني ها بسيار ارزنده و قابل توجه است،و خود يك نوع معجزه محسوب مي شود و ما اكنون نمونه هايي از اين آيات علمي را در زمينه هاي مختلف از نظر مي گذرانيم:
الف) در زمينه خلقت جهان
اولم يرالذين كفروا ان السماوات و الارض كانتا رتقا فقتناهما (سورة انبياء – 30)
آيا مردمي كه حق را انكار كردند و كافر شدند توجه نكرده اند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند و ما آنها را از هم جدا ساختيم.
مقصود:
شايد بتوان از اين آيه استفاده كرد كه روزگاري تمام كرات آسماني بصورت توده اي به هم پيوسته بوده اند و رفته رفته بدينگونه درآمده اند.
فهرست برخی ازمطالب:
مقدمه................................................................................................................
پيدايش تصور ناسازگاري علم و دين................................................................. 1
معناي علم و دين............................................................................................... 1
تقسيم دورانهاي جامعه...................................................................................... 2
كتابهاي كليسا قابل قبول نبود............................................................................. 2
آيات قرآن در زمينهي علوم مختلف.................................................................. 3
رابطه علم و معجزه............................................................................................ 4
چگونه علمي در اسلام واجب است................................................................. 6
نظري به تاريخ علوم در اسلام........................................................................... 8
تاريخ علوم اسلام در كتاب................................................................................ 10
نمونه هايي از آراء و پيشرفتهاي علمي مسلمين................................................ 12
8_1583305992_38356_7162_1892.zip0.01 MB |