توضیحات:
تحقیق باموضوع استراتژی
118صفحه قالب ورد قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
هدف از تشكيل هر دفتر اقتصادي :
ميتواند موارد زير باشد :
الف : بدست آوردن سود حداكثر و بطور مستمر و در زمان طولاني
ب – بدست آوردن سهم شايسته اي از بازار مربوطه نسبت به رقيبان در يك رشته صنعت يا در يك منطقه ومحدوده معين و يا حتي در خارج آن محدوده مورد فعاليت
يك شركت يا سازمان براي بدست آوردن سود از فعاليت اقتصادي خود ، بايد هزينه هاي هنگفت مالي و انساني را متحمل شود تا بتواند در طي چند سال ( كه البته بسته به نوع فعاليت دارد ) به نقطه سربه سري فعاليت مربوط دست پيدا كند .
داشتن هزينه هاي ثابت هنگفت تا رسيدن به سودآوري و نقطه سربه سري ، شركتها را برآن داشت تا به يك سري فعاليتها و برنامه ريزيها و تصميماتي دست بزنند كه علاوه بر پرداخت و جبران هزينه هاي هنگفت ثابت و متغير شركت را به سودآوري نيز برسانند .
ازطرفي سودآوري شركت رابطه مستقيمي با طول عمرآن دادر . يعني اينكه هرچه شركت سودآورتر باشد ، چرخه و دوره عمر آن بيشتر و طولاني تر است و نيز طول عمر يك بنگاه اقتصادي نيز خود باعث مي شود تا شركت به سودآوري دست پيدا كند .
اما ازآنجا كه هر شركت و يا بنگاه اقتصادي در دوره عمر خود مراحل رشد سودآوري و افول را طي ميكند بنابر اين شناخت عواملي كه باعث فرصت براي يك سازمان يا شركت ميشود و نيز عوامل تهديد كننده بقاء و دوام آنچه از داخل و خارج سازمان از ضروريات حيات يا دوره زندگي شركت ميباشند . ديگر اينكه شركتها براي رسيدن به سود بيشتر و نيز اعتبار و هويت سازماني احتياج به داشتن فعاليت در سهم بالاي بازار و شناخت ازطرف مشتريان ميباشند .كه وجود شركتهاي رقيب در يك رشته صنعت باعث رقابت براي رسيدن به سهم شايسته اي ازبازار ميگردد .
استفاده از تكنيكها و روشها و استراتژي هاي خاص و كارآمد شركت را در رسيدن به پيروزي در اين رقابت و نيز دست يافتن به رهبري بازار رهنمون ميشود كه ميتواند با دردست گرفتن سهم عمده فعاليت بازار باعث اعتبار سازماني براي شركتها و نيز با استفاده از روشهاي كنترلي در بازار بعنوان يك تاثيرگذار قلمداد شود .
حل سوال اينجاست ، چگونه ميتوان به اين مهم دست يافت ؟
رسيدن به چنين هدفي آرزوي هربنگاه اقتصادي است اما چرا فقط چند شركت ميتوانند موفق شوند و ديگر شركتها استفاده چنداني نميتواند از فعاليت خود ببرند .
پاسخ به اين سوالات مذكور را به اين ترتيب بيان ميكنيم .
مديريت عالي سازمان با عنوان يك تشخيص دهنده و راهبر در سطح بالاي سازماني با انتخاب گزينه هاي صحيح و درست از استراتژي ها و تصميمات در شرايط مختلف ميتواند سازمان را به سطح مطلوبي از بازدهي و بهره وري و نيز رشد سازماني سوق دهد . شناخت عوامل محيطي دروني و بيروني نيز مطلع بودن از اوضاع اجتماعي ، سياسي و فرهنگي مديران را در انتخاب راه و رسم مشخص و مطمئن در پيمودن مسير خاص ياري ميكند .
اما گاهي سازمان يك هدف بلندمدت براي خود در نظر ميگيرد . رسيدن به هدف بلند مدت با شناخت از آينده اي كه هيچگاه معلوم نيست و در دنياي بسيار متغير امروزي هيچ معياري براي آن نميتواند متصور بود ، چگونه ميتواند ميسر باشد ؟
فهرست برخی ازمطالب:
هدف از تشكيل هر دفتر اقتصادي :
تاريخچه :
تعريف استراتژي و پيدايش آن :
تعاريف مفهومي استراتژي :
تاريخچه :
تعريف مشاركت :
5-1-1 : موانع در سر راه مشاركت :
5- 1- ج : راههاي غلبه بر موانع مشاركت :
5-2- مشاركت در سازمانها :
الف : تاريخچه تئوريك مشاركت :
ب : اهميت مطالعه مديريت مشاركتي :
ج : نگرشها و برخوردهاي مختلف سازمانها با مشاركت :
5-3 : عوامل كارآيي مشاركت :
الف : پشتيباني ودرگير شدن مديريت مالي سازمان و جامعه كاركنان در امر مشاركت :
ب : احساس نياز به مشاركت براي بهتر كردن اوضاع كاري :
ج : پشتيباني كاركنان :
د : مشاوران شايسته وكاردان :
ه : برقرار بودن نگرش منظومه اي :
5- 4 : نحوه مشاركت كاركنان در سازمان :
1) حق اظهار :
((2- درجه مشاركت :
الف : نظام اوليه صندوق پيشنهادها :
ب : مشاوره :
ج : پيشنهادهاي مشترك :
3- دامنه مشاركت :
5-5 : اهميت مطالعه مديريت مشاركتي :
الف : برنامه ريزي مديريت مشاركتي :
ب : بكارگيري ساختار نظام پيشنهادها :
ساختارهاي نظام پيشنهادها :
استراتژي 120 ص_1581924640_37323_7162_1648.zip0.09 MB |