تحقیق باموضوع تاريخچه كيمياگري
تحقیق باموضوع تاريخچه كيمياگري

تحقیق باموضوع
تاريخچه كيمياگري

22صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:


از زماني كه كيمياگري در بافت حوزه وسيع دانشوري هند قرار گرفت، تأثيرات ديگر تعاليم متافيزيكي و فلسفي همچون سامخيا، يوگا، وايششيكا و آيورودا غيرقابل اجتناب بود. با اين وجود، بيشتر متونرسايان ريشه در مكاتب تنتري كولا دارد كه با تعاليم شخصيت ماتسيندرانات مرتبط است.

تنها معدودي از مردم در آن زمان رسيانا را درك مي كردند. دو نمونه مشهور ناگار جوناچاريا و نيتياناندهيا هستند. ناگارجوناچاريا يك راهب بودايي بود، كه در زمان هاي باستان، مديريت دانشگاه بزرگ ناگارجوناساگار را بر عهده اشت. كتاب مشهور وي، راساتاناكارام، يكي از نمونه هاي مشهور پزشكي اوليه در هند است. در اصطلاحات طب سنتي هند “راسا” به معناي “جيوه” است و گفته مي شد ناگارجوناچاريا روشي براي تبديل جيوه به طلا ابداع كرده بود. گرچه بيشتر نوشته هاي وي از بين رفته است، اما تعاليم وي هنوز تأثير چشمگيري تا به امروز بر طب سنتي (آيورودا) داشته است.


كيمياگري در جهان يونان

شهر يوناني اسكندريه در مصر مركز دانش كيمياگري يونان بود، و اهميت خود را در بيشتر دوران هاي يونان و روم حفظ كرد. يونانيان عقايد هرمسي مصريان را از آن خود كرده و آن را با فلسفه هاي فيثاغورث، يونينيزم، و فلسفه عرفاني در هم آميختند. فلسفه فيثاغورث، در اصل، بر اين اساس استوار است كه اعداد بر جهان حاكم هستند، وي با مشاهده صدا، ستارگان، اشكال هندسي همچون مثلث، يا هر چيز ديگري كه مي توان از آن نسبت به دست آورد به چنين نتيجه اي دست يافت. تفكر پونيا بر اين عقيده استوار بود كه جهان را مي توان از طريق تمركز بر پديده هاي طبيعي توصيف كرد؛ گفته مي‌شود تيلز و شاگرد وي آناكسيماندر، و بعدها افلاطون و ارسطو، كه كتابهايشان بخش جدايي ناپذير كيمياگري بود اين فلسفه را مطرح كردند. بر اساس اين عقيده. جهان را مي توان توسط قوانين طبيعي كه تنها از طريق بررسي هاي دقيق، جامع و سنگين قابل دسترسي است توصيف كرد. سومين مؤلفه كه توسط يونيان به فلسفه هرمسي راه يافت فلسفه عرفاني بود، كه يك عقيده رايج در مسيحيت و امپراطوري روم پس از مسيحيت بود، بر اين اساس جهان ناقص است چرا كه به نحوي معيوب خلق شده است، و آموختن مسائل معنوي مي تواند منجر به رستگاري انسان شود. آنان همچنين بر اين باور بودند كه خدا جهان را به نحو مدنظر گذشتگان خلق نكرده است، بلكه جهان “از” وي خلق شده است، اما جهان در روند خلق خود دچار فساد شده (و فساد دنيا از طريق هبوط آدم و هوا، يعني در نتيجه گناه نخستين نبوده است). برخي فرقه هاي عرفاني همچنين بر اين باور بودند كه خداي كتاب مقدس شرير بوده و وي را به عنوان تجلي دون خداي عالي مي دانستند كه آنان به دنبال پرستش وي و وحدت با وي بودند، با اين وجود جنبه خداي ابراهيمي كه شرير بود هيچ نقشي در كيمياگري نداشت. اما جنبه تعالي به خداي عالي تأثير بسياري بر كيمياگري داشت. نظريات افلاطوني و نئوافلاطوني در رابطه با كليات و قدرت مطلق خدا نيز در كيمياگري مورد استفاده قرار گرفت (بر اساس عقايد اصلي آنها جنبه فيزيكي جهان ناقص بوده و خدا ذهن كيهاني برتر است).

فهرست برخی ازمطالب:

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

32_1589106513_40441_7162_1923.zip0.04 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 15,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت