تحقیق باموضوع طرح اتوماسيون اداري
تحقیق باموضوع طرح اتوماسيون اداري

توضیحات:

تحقیق باموضوع طرح اتوماسيون اداري

177صفحه قالب ورد قابل ویرایش

بخشی ازمتن:

- مقدمه

استفاده مناسب از فناوري‏هاي نوين و به خصوص امكانات فراهم‏ آمده در زمينه فناوري اطلاعات مي‏تواند هر سازماني را دچار تحول سازد.

استقرار سيستم اتوماسيون اداري و حذف مكاتبات كاغذي در حد ممكن نيز از جمله مواردي است كه نه تنها مي‏تواند باعث ارتقاء به سطح فرهنگ سازماني گردد، بلكه به ميزان قابل توجهي بهره‏وري كاركنان و مديران را نيز افزايش دهد. خوشبختانه نصب و راه‏اندازي سيستم اتوماسيون اداري در وزارت صنايع و معادن با سرعت مناسبي در جريان مي‏باشد و علاوه بر دبيرخانه‏هاي مركزي، دبيرخانه فرعي در كليه معاونت‌ها تشكيل گرديده است و در سايربخش‌ها معاونت ديگر نيز در دست اقدام مي‏باشد. حدود 176 نفر از كاركنان مرتبط با سيستم اتوماسيون در سطوح مختلف آموزش ديده‎‏اند و غالباً در حال بكارگيري سيستم مي‏باشند. حدود 110 دستگاه PC جديد توزيع گرديده و روي 38 دستگاه موجود نيز سيستم اتوماسيون اداري نصب گرديده و در حال بهره‏برداري مي‏باشد. با توجه به پشتيباني مديران محترم وزارتخانه از سيستم اتوماسيون اداري مي‎توان اميدوار بود كه در آينده نزديك گردش‏نامه‏ها در وزارتخانه در حد بالايي با استفاده از سيستم مكانيزه اتوماسيون اداري انجام پذيرد.

2- تعريف پروژه

انتخاب، تأمين و راه‏اندازي سيستم رايانه‏اي دبيرخانه، بايگاني و پيگيري در سطح ستاد وزارت صنايع و معادن


3- اهداف پروژه

پروژه اهدافي تحت عناوين زير را دنبال مي‏نمايد :

  • شناسايي نرم‏افزارهاي موجود در داخل كشور در زمينه اتوماسيون اداري
  • پيشنهاد مناسب‏ترين نرم‏افزار جهت بكارگيري در ستاد وزارت صنايع و معادن
  • تأمين نرم‏افزار
  • نصب و راه‏اندازي سيستم اتوماسيون اداري
  • پشتيباني


راه‏اندازي سيستم اتوماسيون اداري داراي نتايجي تحت عناوين زير مي‏باشد.

  • سامان يافتن امور دبيرخانه و بايگاني
  • افزايش سرعت و دقت در گردش مكاتبات
  • كاهش حجم بايگاني
  • كاهش ميزان حجم جابجايي كاغذ در مكاتبات
  • امكان پيگيري موارد و تهيه گزارشات آماري


4- مراحل انجام كار

براي انجام پروژه مراحلي تحت عناوين زير مطرح گرديده است :

1-4- انتخاب نرم‏افزار

2-4- تشكيل كميته راهبري

3-4- شناخت و برنامه‏ريزي

4-4- برنامه زمان‌بندي سيستم اتوماسيون اداري

5-4- آموزش

6-4- نصب و راه‏اندازي

7-4- پشتيباني

در ادامه توضيح مختصري از مراحل انجام كار ارائه مي‏شود.

1-4- انتخاب نرم‏افزار

براي تدارك نرم‏افزار مناسب اتوماسيون اداري فعاليت‏هاي زير انجام شده است :

  • شناسايي وضعيت موجود وزارت صنايع و معادن در زمينه اتوماسيون اداري
  • تعيين نيازهاي وزارت صنايع و معادن در زمينه اتوماسيون اداري
  • شناسايي نرم‏افزارهاي اتوماسيون اداري موجود در بازار ايران و تعيين نرم‏افزارهاي كانديد
  • تعيين شاخص‏هاي ضروري جهت ارزيابي نرم‏افزارهاي كانديد و امتيازدهي آنها
  • ارزيابي نرم‏افزار كانديد
  • نتيجه‏گيري و گزينش سه نرم‏افزار برتر
  • انتخاب نهايي نرم‏افزار مورد نظر

اين مرحله از پروژه به صورت كامل انجام گرديده و نرم‏افزار مورد نظر انتخاب شده و با شركت مربوطه قرارداد منعقد شده است.


2-4- تشكيل كميته راهبري

اعضاي كميته راهبري در ارديبهشت ماه 81 مشخص گرديدند و به اعضاء ابلاغ شد، اولين جلسه كميته راهبري در تاريخ 8/3/81 با شركت اعضاء برگزار گرديد و در مجموع پنج جلسه كميته برگزار گرديده است. كميته راهبري از افراد زير تشكيل گرديده است :

  • معاونت اداري و مالي
  • نماينده معاونت شوراي فناوري اطلاعات
  • نماينده معاونت برنامه‏ريزي، توسعه و فناوري
  • مدير كل امور اداري
  • مدير كل تشكيلات و بودجه
  • شركت ناظر
  • گروه توسعه و پشتيباني شبكه
  • نماينده واحدي كه نرم‏افزار در حال نصب در آن مي‏باشد.


مواردي كه در كميته راهبري مورد بررسي و بحث قرار گرفته است تحت عناوين زير مي‏باشد :

  • تأمين سخت‏افزار مورد نياز براي راه‏اندازي سيستم
  • تخصيص مكان براي دبيرخانه متمركز معاونت
  • موانع موجود در زمينه نصب و راه‏اندازي سيستم
  • پيشرفت پروژه و كارهاي در دست اقدام
  • موانع موجود در زمينه آموزش كاركنان مرتبط با سيستم
  • محدوديت‏هاي موجود در زمينه تداركات
  • اولويت‏بندي انجام كار اتوماسيون


3-4- شناخت و برنامه‏ريزي

براي انتخاب نرم‏افزار مناسب و شناسايي محيط از نقطه نظر سخت‏افزار، نرم‏افزارهاي دبيرخانه موجود، محل‏هاي استقرار سيستم و نيازهاي مرحله نصب و راه‏اندازي فعاليت‏هايي تحت عناوين زير انجام گرديده است :

  • شناخت اوليه براي انتخاب نرم‎افزار اتوماسيون اداري مناسب
  • شناخت وزارتخانه براي برآورد نيازهاي مرحله نصب و راه‎اندازي
  • شناخت هر معاونت جهت نصب سيستم


همان طور كه مشاهده مي‏شود براي انجام كار مطالعه و شناخت سازماني در سطوح مختلفي انجام گرديده است. در اولين سطح، شناسايي اجمالي وزارتخانه از نقطه‏ نظر امكانات موجود اتوماسيون اداري و تعيين نيازهاي وزارت صنايع و معادن در زمينه اتوماسيون اداري، امكان‏سنجي پياده‏سازي سيستم مورد نظر بوده است. در مرحله بعدي وزارتخانه از نظر سخت‏افزارهاي موجود، ساختار سازماني، شيوه‏هاي استقرار سيستم، موانع و مشكلات پيش‏روي پروژه مورد بررسي قرار گرفته و نيازهاي مورد نظر اعلام گرديده است. در مرحله نصب و راه‏اندازي سيستم‏ هر يك از معاونت‏ها كه براي نصب و راه‏اندازي سيستم در نظر گرفته شده است از نقطه نظر گردش‏كار، شيوه‏هاي ثبت نامه‏ها، تعداد پرسنل مرتبط با كار دبيرخانه، حجم نامه‏هاي وارده و صادره بررسي شده و نيازهاي سخت‏افزاري، نرم‏افزاري، آموزش مورد نياز مشخص گرديده است. مرحله شناخت در حال حاضر به صورت كامل انجام پذيرفته و نيازهاي مرحله مدون گرديده است.


در زمينه برنامه‏ريزي مراحلي تحت عناوين زير انجام گرديده است :

  • شناسايي فعاليت‏هاي مرحله نصب و راه‏اندازي
  • تهيه و تدوين برنامه زمان‏بندي
  • تهيه برنامه آموزش
  • تهيه برنامه نصب و راه‏اندازي


فعاليت‏هاي شناسايي شده براي انجام پروژه به شرح زير مي‏باشد :

  • مقدمات انجام كار
  • تهيه برنامه آموزش
  • تهيه برنامه نصب
  • اعلام امكانات مورد نياز آموزش
  • شناخت از نقطه نصب
  • شناسايي افراد براي آموزش در نقطه نصب
  • آموزش در نقطه نصب
  • اعلام موارد نياز در نقطه نصب
  • تعريف پارامترها در نقطه نصب
  • نصب سيستم


براساس فعاليت‏هاي شناسايي شده برنامه زمان‏بندي تنظيم و براي انجام كار برنامه آموزش و برنامه نصب و راه‏اندازي تهيه گرديده است.


فهرست برخی ازمطالب:

- مقدمه........................................................................................................................................ 1

2- تعريف پروژه........................................................................................................................ 2

3- اهداف پروژه......................................................................................................................... 2

4- مراحل انجام كار.................................................................................................................... 2

1-4- انتخاب نرم‏افزار....................................................................................................................................................... 3

2-4- تشكيل كميته راهبري............................................................................................................................................. 3

3-4- شناخت و برنامه‏ريزي............................................................................................................................................ 4

4-4- برنامه زمان‏بندي سيستم اتوماسيون اداري..................................................................................................... 6

5-4- آموزش..................................................................................................................................................................... 7

6-4- نصب و راه‏اندازي................................................................................................................................................... 7

7-4-پشتيباني.................................................................................................................................................................... 8

5- اقدامات انجام شده (درصد پيشرفت).................................................................................... 9


6- پيوست‏ها

پيوست 1- گزارش ارزيابي نرم‏افزارها

پيوست 2- گزارش برنامه اجرايي

پيوست3- راهنماي كاربران - دبير

پيوست4- راهنماي كاربران - مدير

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

طرح اتوماسيون اداري 180 ص_1583580006_38659_7162_1211.zip2.24 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 35,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت